Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag03.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Event/sponsring

Svenska Spel-chef till nytt sponsringsbolag

Publicerad: 9 September 2014, 06:27
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:29

Svenska Spels förra varumärkeschef Johan Lindvall går till Fieldwork-grundaren Claes Lindströms nya bolag.


Claes Lindström har tillsammans med JJP:s förra vd Anders Liljeblad startat sponsringsbolaget Generate Partnerships – ett bolag som ska företräda svenska rättighetsinnehavare.

Nu går Johan Lindvall, tills nyligen varumärkeschef på Svenska Spel och innan dess sponsringschef på bolaget, in som delägare i bolaget. Han lämnade Svenska Spel i vintras i samband med en omorganisation.

– Johan kommer från en av Sveriges största rättighetsköpare och sitter på en fantastisk kunskap och erfarenhet, säger Claes Lindström.

Claes Lindström drev tidigare eventbyrån Fieldwork, som försattes i konkurs för två år sedan i kölvattnet av ett Red Bull-event i Åre.

Sedan ett halvår driver han Generate Partnerships tillsammans med Anders Liljeblad och ytterligare en delägare, Gustaf Ek som bland annat jobbat med försäljning på Octagon.

– Fokus är uteslutande på att företräda rättighetsägarna, till exempel stora förbund, evenemang och non profit-organisationer. Företrädesvis inom sport eftersom det är där vi huvudsakligen har vår bakgrund, säger Claes Lindström.

– De flesta förbund har stort fokus på utvecklingen av sporten och sin egen verksamhet, men det finns inte alltid tid och kunskap till den kommersiella biten. Dessutom är det lätt att bli hemmablind, och vi kan bidra med nya ögon.

Ambitionen är hög, bolaget ska bli ledande på marknaden.

– Vi vågar vara lite tuffa i vår målsättning. Alla har lång erfarenhet av den här marknaden och vi ser en potential i att hjälpa rättighetsägare med den kommersiella biten, säger Claes Lindström.

Bland kunderna finns Svensk elitfotboll, Friende, Innebandyförbundet och Svenska Golfförbundet.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.