Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag12.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Event/sponsring

SvD tog hem INMAS finaste pris

Publicerad: 25 Maj 2016, 11:39
Uppdaterad: 25 Maj 2016, 14:32

Raoul Grünthal: "Största priset på galan – fantastiskt".


Ämnen i artikeln:

SchibstedRaoul Grünthal

The global media awards delades ut av INMA, The International News Media Association, under gårdagen. Prisutdelningen ägde rum på Victoria and Albert museum i London och svenska Schibsted tog hem en dubbel seger.

– Under gårdagskvällen tog Schibsted som företag emot 6 priser under INMA-galan vilket är väldigt roligt, säger Raoul Grünthal, Schibsteds Sverigechef, till Dagens Media.

Den svenska koncernen prisades i kategorin Best awareness campaign för "Gula båtarna", där Schibsted och Sjöräddningssällskapet i mer än ett halvårs tid räddat människors liv på Egeiska havet.

Man prisades också för SvD:s affärsmodell "Pyramiden" i kategorin Best new content or subscription.

Dessutom utsågs SvD:s "Pyramiden" till "Best in Show" – i konkurrens med 699 bidrag från hela världen.

– Alla priser är väldigt roliga, det som som SvD vann var det största priset på galan vilket var fantastiskt, men det som var otroligt kul var att "Gula båtarna" vann ett pris. För många av oss i koncernen var det väldigt stort. Många känner en stor stolthet över detta, säger Raoul Grüntal och fortsätter:

–Det är kul på många sätt. Det har fått stor effekt och resulterat i att man räddat mer än 1800 personer som varit nära på att drunkna. Det visar på att kraften i en mediekoncern kan användas till många saker. Förhoppningsvis inspirerar vi andra tidningar till att satsa på liknande projekt.

Ser ni någon fortsatt utveckling?

– "Gula båtarna" har nu gått in i en andra fas eftersom situationen i Grekland har förändrats. Vårt fokus nu är inte längre att svenska sjöräddare med svenska båtar ska utföra räddningsuppdrag. Med hjälp av den kompentens som finns hos svenskar och med mindre båtar som donerats av företag så är tanken att vi ska utbilda de lokala grekiska sjöräddarna till att kunna utföra den sortens operation som krävs för räddningsuppdrag, så det är ett mer långsiktigt arbete.

– Svenskans strategi utvecklas hela tiden. Det baskoncept som "Pyramiden" bygger på har vi följt i flera år och jag tror att det är någonting som ligger till grund för strategiarbetet framöver. Arbetet med ”Pyramiden” kommer fortsätta. Verkligheten utvecklas och i takt med det fortsätter vi att utveckla strategin.

Ebba Elfstrand

Ämnen i artikeln:

SchibstedRaoul Grünthal

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.