Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Event/sponsring

Studio Total bakom pengabränningen

Publicerad: 6 Juli 2010, 05:44
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:45

Feministiskt Initiativ bränner upp 100 000 kronor i Almedalen. Bakom pr-tricket står Studio Total.


Ämnen i artikeln:

Almedalen 2010Feministiskt Initiativ

Pengabålet, som utannonserades på måndagskvällen genom ett pressmeddelande från partiet, följdes av ett enormt pressuppbåd. Syftet med aktionen är att skapa uppmärksamhet kring att män i snitt tjänar 20 procent mer än kvinnor.

– Detta kan tyckas vara desperat. Men det är det också, för alla de kvinnor som får sämre lön för att de är just kvinnor, säger Gudrun Schyman, och fortsätter:

– För de här pengarna får vi inte ens en halvsida i kvällspressen.

Bakom kampanjen ligger Studio Total, som skänker sina egna privata pengar.

– Vi hade först tänkt att köpa en båt för pengarna. 100 000 kronor är det vi tjänar mer varje år för att vi är män, så vi tyckte det här var bättre, säger Per Eriksson på Studio Total.

Det var också reklambyrån som kontaktade FI, och inte vice versa.

– Vi tycker att detta är en viktig fråga. Det handlar inte om välgörenhet utan om rättvisa, säger duon.

Det är i dagsläget inte klart om samarbetet mellan byrån och partiet ska fortgå.

Studio Total är en Malmöbaserad rekalmbyrå som legat bakom flera uppmärksammade kampanjer de senaste åren. Bland annat skapade de stora rubriker i Almedalen för ett par år sedan med det påhittade Kulturpartiet. Byrån låg också bakom fejkbloggen Black Ascot.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Martin Schori


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev