Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Event/sponsring

Studenter gör film om framtidens sponsorlogik

Publicerad: 14 Mars 2013, 05:30
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:10

En grupp studenter på Hyper Islands Motion Graphic-program fick i uppgift att illustrera morgondagens sponsring. Resultatet blev en kortfilm.


Ämnen i artikeln:

Hyper IslandHåkansson United

"Den tid då företagen gjorde massor av tv-reklam för att få uppmärksamhet är förbi. Det är dags att gå vidare och lämna det gamla bakom oss".

Det konstaterar en grupp Hyper Island-studenter i sin kortfilm "Future of network sponsoring" som inom loppet av drygt en minut kartlägger framtidens sponsorlogik.

Idén till projektet kom ifrån event- och kommunikationsbyrån Håkanson united som är delägare i Hyper Island.

– Det finns en föråldrad bild av hur sponsring fungerar som måste ändras på. Därför bad vi studenterna titta på hur vi arbetar och hur det här passar in i dagens nätverkssamhälle, berättar vd:n Petter Håkanson för dagensmedia.se.

Filmen förklarar sponsorlogiken – för företagen gäller det först och främst att sätta sig in i vem som tillhör ens målgrupp och vad som engagerar dem.

– Men man måste även göra något bra för för att de ska släppa in oss i sitt liv. Då kanske de till och med sprider vårt budskap vidare. Men de gör de inte för att de älskar oss utan för att vi tillför något till deras liv, förklarar Petter Håkanson och fortsätter:

– Jag tycker att studenterna har gjort ett grymt bra jobb. Framför allt har de lyckats fånga något vi brinner för, nämligen att när företag, stater och myndigheter tvingas gå ut och göra något bra för människor bidrar det också till en bättre värld.

Se filmen här:

<iframe width="442" height="249" src="http://www.youtube.com/embed/0ga_hej_Udk" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

Hyper Islandgruppen:

Lina Karlsson

Ryo Takahashi

Joakim Areschoug

Alf Bergström

Philip Engström

Dominic Plaza

Leandro Santini

Helen Preutz


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev