Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Event/sponsring

Storslam för Bordellen i Almedalen

Publicerad: 29 Mars 2011, 17:20
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:15

Gyro, Spotlight PR och Järfälla tjejjour tog hem två av sju Gyllene Hjul för ”Bordellen i Almedalen”. Däribland prestigepriset Årets mest kreativa lösning.


Ämnen i artikeln:

GyroVizeumAegisGyllene HjuletSponsrings- och eventföreningen

Bordellen i Almedalen utsågs till Årets mest kreativa lösning för sitt, enligt juryn,  ”djärva och raffinerat ironiska tilltal”.

Dessutom utsågs kampanjen till Årets samhällsengagemang.

Det var i somras som Järfälla tjejour öppnande en bordell under Almedalsveckan för att uppmärksamma prostitutionens baksida. Kampanjen vann en 100-wattare för bästa samhällsreklam i höstas.

”Vi älskar Bordellen i Almedalen för att man med mod, relevans och stor kreativitet slungade iväg en liten sten som träffade Goliat mitt i plytet”, skriver Gyllene hjulets jury i motiveringen.

Priset för Årets bästa sponsring gick till JJP/Aegis, Vizeum, Fredag och Santa Maria för tacosponsringen av Melodifestivalen 2010.

Vasaloppet blev Årets rättighetsinnehavare medan Milda, Lowe Brindfors, Golin Harris, Unilever och Art'n Dito gjorde årets konsumentevent – Tomtens pepparkaksfabrik.

Årets mest nominerade byrå, S&B, fick lämna Gyllene Hjulet-galan utan priser.

Här är alla vinnarna:

Årets bästa sponsring

JJP/Aegis, Santa Maria, Vizeum och Fredag för Santa Maria Melodifestivalen 2010

”Från vardagsmat till fredagsmys till glittrande lördagsfest; från köksbordet till matsalsbordet till… soffbordet! Santa Maria har tagit det mexikanska köket på en spikrak resa rätt in i en av våra mest folkkära helgtraditioner. Vi älskar den här sponsringen för att man med fantastisk integration, hög relevans, tydliga resultat och glimten i ögat har gjort Melodifestivalen till en riktig matfestival.”

Årets rättighetsinnehavare

Vasaloppet

”Cykla, springa, gå, åka skidor – och heja på! En av våra mest välkända och folkkära idrottstävlingar borrar ner stavarna djupt i den dalska myllan och sprintar outtröttligt vidare in i 2000-talet. Med historien som grund engagerar man såväl sponsorer som deltagare i kreativa och nyskapande aktiviteter som lever hela året. Vi älskar Vasaloppet för förmågan att förnya sig utan att förlora den egna identiteten.”

Årets samhällsengagemang

Gyro, Järfälla tjejjour/1000 möjligheter och Spotlight PR för Bordellen i Almedalen

”En liten organisation med ett viktigt och obekvämt budskap tog sig an en av de tuffaste och brusigaste medieveckorna på året. Trots konkurrens från hundratals megafoner och tjock grillrök fick man enormt pr-genomslag och lyckades dessutom behålla sakfrågan i fokus. Vi älskar det här sylvassa nålsticket för att det åstadkom en faktisk attitydförändring och blev en mediemaktfaktor att räkna med.”

Årets event B2B

”Senti för The Breakfast Qlub”

För att nå de högsta hönsen måste man kittla både hjärnceller och gom. Att få dem att komma är svårt – att få dem att köa näst intill omöjligt. Med en noggrant förberedd satsning träffade man rakt in i en extremt svårflirtad och tidspressad målgrupp. Vi älskar denna exklusiva och tillspetsade frukostklubb som verkligen bjöd sina gäster på något alldeles äggstra.

Årets event B2C

Lowe Brindfors, Golin Harris, Unilever och Art'n Dito för Milda - Tomtens pepparkaksfabrik

”Event är den enda kanalen som stimulerar alla fem sinnen – något man verkligen tagit fasta på här. I den ständiga kampen mot smöret har Milda skapat en omtyckt och efterfrågad jultradition, full av minnesvärda fotoögonblick och fiffiga bakbordsknep. Vi älskar pepparkakshuset för dess strategi, pr-genomslag och resultat ända in i butik. Och så doftar det gott!”

Årets interna event

Springconf och Grant Thornton för Kunskapsveckan med Get Together

”Kostnadsbesparingar och klimatkontroll – två mindre festliga aktiviteter. Eller? I en smart, lagbyggande och miljöprofilerad satsning lyckades Grant Thornton göra mer än bara lösa logistik. Vi älskar denna ambitiösa eventvecka som visat både hjärta och hjärna och med hjälp av individuell utveckling låtit kollektivet blomstra.”

Årets mest kreativa lösning

Gyro, Järfälla tjejjour och Spotlight PR för Bordellen i Almedalen

”Hej alla sexköpsförespråkare, kom in i bordellen och känn er som hemma”! Med ett djärvt och raffinerat ironiskt tilltal skiftades strålkastarljuset från offer till förövare, i ett av årets minsta men medialt mest uppmärksammade event. Vi älskar Bordellen i Almedalen för att man med mod, relevans och stor kreativitet slungade iväg en liten sten som träffade Goliat mitt i plytet.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.