Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Event/sponsring

Sponsring spränger 7-miljardersvallen

Publicerad: 28 april 2017, 12:50
Uppdaterad: 28 april 2017, 12:53

Bild: Stockholm Globe Arenas

Sponsringsinvesteringarna fortsätter att växa och 2016 når branschen ytterligare ett nytt all-time-high.


Ämnen i artikeln:

IRMSponsrings EventföreningenGyllene Hjulet

Branschen för sponsring och event har växt konstant sedan mitten på 90-talet och 2016 når man en ny milstolpe, då omsättningen för första gången passerar sju miljarder kronor. Det enligt mätningar från IRM (Institutet för reklam- och mediestatistik) i samarbete med Sponsrings & Eventföreningen (SEFS).

Idrottsorganisationerna står för störst andel av sponsringsintäkterna, drygt 70 procent går till idrotten. Resterande investeringar delas mellan social sponsring och kultursponsring.

Liksom föregående år ökade social sponsring betydligt mer än övriga, vilket enligt IRM och Sponsrings & Eventföreningen troligen beror både på långsiktiga trender och den fortsatt aktuella flyktingsituationen.

Sponsringen är fortsatt stark regionalt, cirka 60 procent av sponsorinvesteringarna gäller lokala/regionala rättighetsinnehavare och organisationer.

Företagens investeringar i events omsatte knappt 6,8 miljarder kronor, vilket motsvarar en ökning om 0,2 procent i förhållande till 2015. Utvecklingen för events har därmed varit relativt stabil under de senaste två åren.

Events delas upp i eventmarknadsföring (genomfört i externt marknadsföringssyfte) och företagsinterna event. Under 2016 ökade omsättningen inom företagsinterna events men minskade något inom eventmarknadsföring.

– Att sponsring spränger sju-miljardersvallen och tillsammans med event omsätter mer än någonsin är ett riktigt glädjande styrkebesked. Att dessutom social sponsring ökade mest i år igen är ett tydligt tecken på hur sponsringen kan bidra till att lyfta fram människors intressen och passion för att göra samhällsnytta, säger Niklas Birgetz, vd på Sponsrings & Eventföreningen, i ett pressmeddelande.

Igår torsdag prisade Sponsrings & Eventföreningen för 20:e gången kommunikation inom event och sponsring i tävlingen Gyllene Hjulet. Här är alla vinnarna.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.