Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag17.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Event/sponsring

Sponsring och event når nytt all-time high

Publicerad: 9 Maj 2016, 11:30
Uppdaterad: 9 Maj 2016, 14:58

UPPDATERAD. Investeringen i sponsring och event slog rekord under 2015.


Ämnen i artikeln:

Sponsrings EventföreningenIRM

Den årliga mätningen av investeringar i sponsring och event har visat rekordsiffror. Mätningen som utförts av IRM, i samarbete med Sponsrings- och Eventföreningen, visar att sponsring ökade med 4,8 procent jämfört med föregående år och omsätter 6,9 miljarder kronor.

Event ökade med 1 procent jämfört med föregående år och omsättningen ligger på 6,8 miljarder kronor.

– Det är roligt att se strålande siffror när många kämpar i motvind och tappar andelar, exempelvis dagspress och tv. Intresse och upplevelsebaserat är det folk efterfrågar och vill ha. Hur varumärken kan bygga känsla, passion och affär med sina köpare via sponsring och event, säger Niklas Birgetz, VD på Sponsrings & Eventföreningen.

Han fortsätter:

–Idag omsätter sponsring och event nästan 7 miljarder kronor. Fortsätter vi i samma takt når vi 10 miljarder år 2020. Jag har absolut bilden av att vi fortsätter i den riktningen. Sociala medier, tillsammans med event och sponsring, passar som handen i handsken. Sponsring och event behöver spridning och sociala medier behöver content.

Sponsringsintäkterna under 2015 uppgick till 10 procent av de totala reklaminvesteringarna. Sponsringsintäkterna dominerades, precis som tidigare år, av idrottsorganisationerna och nästan tre fjärdedelar av sponsringsinvesteringarna går till idrotten.

Under 2015 är det den sociala sponsringen som haft den bästa utvecklingen med en tvåsiffrig tillväxt på 24 procent. En bidragande faktor till detta tror man är de långsiktiga trender som finns inom socialt ansvarstagande samt flyktingsituationen under 2015, som också kan ha bidragit.

Rapporten visar också att sponsringen är stark regionalt med cirka 60 procent av sponsorinvesteringarna.

Eventintäkterna delas upp i eventmarknadsföring, genomfört i externt marknadsföringssyfte, och företagsinterna event. Av dessa två hade eventmarknadsföring bäst tillväxt på cirka 4 procent medan företagsinterna event minskade med 3 procent.

Ebba Elfstrand

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.