Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Event/sponsring

"Sponsring och event kommer att växa ännu mer"

Publicerad: 29 April 2015, 10:59
Uppdaterad: 27 Januari 2016, 12:04

Sponsrings & eventföreningens vd Niklas Birgetz om den starka tillväxten för sponsring och event.


Ämnen i artikeln:

Sponsrings Eventföreningen

Enligt siffror från IRM (Institutet för reklam– och mediestatistik) och Sponsring & eventföreningen omsatte svensk sponsring 6,7 miljarder kronor förra året, vilket är en ökning på 2,3 procent jämfört med 2013.

Events ökade med 6,3 procent under samma period med en omsättning på knappt 6,8 miljarder.

Niklas Birgetz, vd på Sponsrings & eventföreningen menar att de ökade siffrorna beror på att sponsring och event är ett enkelt sätt för företag att nå ut till sina målgrupper.

– Sponsring och event är ett så givet sätt att kommunicera på till målgruppen. Alla brinner för antingen idrott, musik eller andra sociala aktiviteter. Med sponsring och event kan man effektivt möta upp den målgruppen.

Tror du att trenden kommer att hålla i sig?

– Absolut, det kommer att hålla i sig och bara växa ännu mer. Om man tittar på siffror både från Sverige men också utomlands så ökar siffrorna på sponsring och event hela tiden. Vi har ett stort behov av att möta varandra, vilket också är en effekt av sociala medier som ger möjligheter att uppleva saker tillsammans.

Sponsrings & eventföreningen har ju lanserat Rättighetspanelen, kan du berätta om den?

 – Vi startade tidigare Juristpanelen och såg också en efterfrågan på att öka kunskapen mellan köpare och rättighetsinnehavare. Rättighetspanelen blir en slags utbildning för att utveckla branschen. Många gör i dag ett jättebra jobb, men många andra möter inte upp vad företagen efterfrågar.

Han fortsätter:

– Rättighetspanelen kommer att ske i form av paneldiskussioner och debatter kring hur en rättighetsinnehavare få sitt jobb att bli mer effektivt. Hela syftet med sponsorskapet är ju att det ska bli en win-win för alla och kan vi då hjälpa till att brygga den här relationen tror jag att det finns mycket att vinna för hela branschen.

LÄS ÄVEN:

Anna Döhmers

jon.demred@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Sponsrings Eventföreningen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.