Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Event/sponsring

Sponsortapp för rekordstor Ung08

Publicerad: 5 Augusti 2009, 07:56
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:17

Mindre sponsorintäkter - men arrangörerna deppar inte. "Det är viktigare att sponsorerna gör saker för ungdomarna än att de ger pengar", säger Stockholms Stads sponsringschef Josef Lindenryd.


I år fyller Ung08-festivalen tio år och det firas med ett rekordstort arrangemang. Detta trots att sponsorintäkterna blir mellan 800.000 och 1 miljon kronor lägre än förra året, då de låg på 3,2 miljoner i kontanta medel och det dubbla i bartervärde. Detta enligt Josef Lindenryd, sponsringsansvarig på Kulturförvaltningen i Stockholm.

– Självklart har vi märkt av lågkonjunkturen men vi har inte tappat lika mycket som vi kanske trodde, säger han.

Men samtidigt är inte pengarna det viktigaste, säger han, eftersom Stockholms Stad skjuter in kapital och garanterar att festivalen äger rum. I år bidrar staden med drygt 5 miljoner kronor. Istället är det viktigaste vad sponsorerna gör.

– Vi försöker göra en festival för våra ungdomar och grundkriterierna är att man aktiverar sig. Vi har inte en jättehög prislapp för att vara med men vi kräver ett högt engagemang, säger Josef Lindenryd.

Sponsorn Comviq bjuder till exempel in till fest med artisten Kat De Luna, som uppträder på tisdag, festivalens första dag. Dagen efter ordnar SL ordnar kalas nere i Kungsträdgårdens tunnelbanestation, där tunnelbanevagnar ska fungera som lounger.

– Det är ett typexempel på hur vi använder sponsorerna. Vår målgrupp mer eller mindre tvingas att åka med SL och har mycket åsikter om dem. Dessutom är det bra för oss att ha en bra relation med SL och gemensamma mål, det är ju många som åker under festivalen, säger Josef Lindenryd.

Vilka når sponsorerna?

– Framför allt vår målgrupp, ungdomar 13-19 år. Den sekundära målgruppen är deras föräldrar som företagen når med en Stockholms Stad-stämpel och bra varumärkesassociation, säger Josef Linderyd.

Övriga sponsorer är Metro, The Voice, Sony Ericsson, EA,  Ica Maxi, Wesc och Volvo.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.