Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Event/sponsring

Sponsorerna vägrar överge krislagen

Publicerad: 10 September 2010, 04:39
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:39

Den senaste tiden har Stockholms fotbollsklubbar präglats av turbulens och hot. "Som sponsor väljer vi att stå bakom dem i vått som torrt", säger Emma Stjernlöf på Adidas, som sponsrar både AIK och Djurgården.


Ämnen i artikeln:

HammarbyAIKDjurgårdens IF

Stockholmsklubbarna har den senaste tiden befunnit sig i kaos. AIK hamnade i blåsväder efter ett läktarbråk, och för tillfället står en av spelarna åtalad för sexköp.

Det har varit en svår tid även för Hammarby, som nyligen skakades av två tunga avhopp med såväl vd:n Åsa Sånemyr och chefstränaren Michael Borgqvist, den senare efter hot från fansen. Samtidigt pendlar Djurgården mellan Allsvenskans botten och mittenträsk, långt från glansdagarna i början av decenniet. 

Men trots röran väljer de sponsorer som Dagensmedia.se varit i kontakt med att ställa sig bakom lagen. På Adidas säger man sig inte ha några planer på att avbryta sitt sponsringsarbete. Tvärtom arbetar de aktivt för att stötta klubbarna.

- I fotboll, som i all idrott, är det alltid snabba svängar mellan framgång och motgång. Som sponsor väljer vi att stå bakom dem i vått som torrt och inte rygga tillbaka, utan tillsammans möta de eventuella utmaningar som finns och arbeta aktivt kring dessa, säger Emma Stjernlöf, nordisk pr-chef på Adidas, som sponsrar bland andra AIK och Djurgården.

Hon säger att sponsring innebär långsiktiga partnerskap, där uppgiften är att hjälpa de klubbar de sponsrar.

- Vi har långsiktig strategier tillsammans med klubbarna och tror fullt ut på vårt arbete.

Även Åbro ställer sig bakom sin samarbetspartner AIK. Henrik Dunge, vd på Åbro, säger dessutom att företaget hela tiden arbetar för att hjälpa laget med supporterfrågan.

- Vi har jobbat länge med och kring frågorna med AIK, genom att vara ute i skolan och stötta det arbete som skett kring dessa frågor. Men man måste komma snabbare till skott från klubbarnas sida också, säger han.

Som Dagensmedia.se skrev om i går förlorade Hammarby huvudsponsorn Nike – men de har samtidigt inlett ännu ett samarbete med klädesmärket Kappa. Dock har parterna en speciell huliganklausul, något som blivit allt vanligare den senaste tiden.

– Vi ser ju vad som händer runt om i världen med fotbollen. Men utan att gå in på detaljer, så visst finns det med att vi vill ha det på ett sportsligt sätt, säger Rickard Skoog, key account manager Kappa Sverige.

Emma Stjernlöf på Adidas igen:

- Vi är väldigt aktiva inom detta område och har till och med gemensamt med klubbarna gått så långt att vi öronmärker en del av sponsoravtalens värde för insatser som syftar till att främja en positiv supporterkultur.

Ardalan Samimi


Ämnen i artikeln:

HammarbyAIKDjurgårdens IF

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev