Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Event/sponsring

Sponsorerna tiger om OS

MTG glädjs över OS-framgångarna i tv-rutan. Men huvudsponsorerna – som betalt mångmiljonbelopp för att få presentera OS – är återhållsamma i sina kommentarer.

Pär Ullrich


Publicerad: 11 Februari 2014, 04:51
Uppdaterad: 06 December 2015, 12:48

Ämnen i artikeln:

ArlaSamsungProcter Gamble

En knapp vecka in i OS jublar MTG över sina tittarsiffror. I går såg exempelvis 1,6 miljoner svenskar Marcus Hellner köra hem silvermedaljen i skiathlon.

– Både den svenska OS-truppen och tittarsiffrorna levererar riktigt starka resultat. Vinterspelen har börjat på bästa tänkbara sätt, har Max Lagerbäck, presschef på MTG TV, tidigare sagt till Dagens Media.

Trots detta vill MTG:s huvudsponsorer inte uttala sig närmare kring hur samarbetet fungerar och om de är nöjda med tittarsiffrorna.

Istället lägger de locket på.

– När det gäller samarbetet över lag så fungerar det bra. I övrigt har vi som policy att inte kommentera våra samarbetspartners, säger Rickard Andersson, presskontakt på Samsung, till Dagens Media.

Samsung är tillsammans med Arla, McDonalds och Procter & Gamble huvudsponsorer till de svenska OS-sändningarna. De har pungat ut 5,5 miljoner kronor vardera för att synas i tv-rutan, om de har betalat enligt MTG:s prislista.

Inte heller McDonalds vill uttala sig om mätningarna eller samarbetet i stort.

– Vi vill inte uttala oss ännu. Det är för tidigt för att säga något om siffror och vi kan ännu inte koppla ihop exponeringen till försäljningen, hälsar en företrädare för McDonalds.

Niklas Larsson, varumärkesansvarig för mjölk på Arla, är den enda som kommenterar framgångarna, men även han är återhållsam.

– Jag har inte hunnit ta del av några siffror ännu, men om det är som du säger så är det ju väldigt positivt. Svenska truppen har gjort det bra hittills och tagit två silver så det är vi såklart nöjda med, säger han till Dagens Media.

Dagens Media har sökt Procter & Gamble.

Ämnen i artikeln:

ArlaSamsungProcter Gamble

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.