Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Event/sponsring

Sponsorerna om dödsmisshandeln

UPPDATERAD. Gårdagens tragiska händelse i Helsingborg, då en 43-årig man misshandlades till döds, skakar de bägge lagens sponsorer.

Pär Ullrich


Publicerad: 31 Mars 2014, 08:08
Uppdaterad: 06 December 2015, 12:43

Ämnen i artikeln:

Allsvenskan

Fotbollssverige är i sorg efter den inträffande dödsmisshandlen inför den allsvenska premiären mellan Helsingborgs IF och Djurgårdens IF.

För Dagens Media berättar nu sponsorerna om sin sorg, och hur de planerar att gå vidare efter våldet som tog livet av en fyrbarnsfader.

– Man saknar ord. Det här hör ju verkligen inte sporten till, och jag hoppas att den här händelsen får tydliga konsekvenser så att steget tas framåt. Det här har pågått länge nog nu, säger Anni Sandgren, presskontakt på Intersport som sponsrar Helsingborgs IF, till Dagens Media.

Intersports vd, Ulf Kinneson, instämmer med sin kollega, men poängterar att dödsfall till följd av fotbollsvåld är ovanligt.

– Dödsfall som kan kopplas till supportervärlden har bara hänt en gång tidigare i Sverige och det är tolv år sen. Några rutiner för oss som sponsor till olika elitlag finns inte. Däremot är vi naturligtvis intresserade av att den här typen av tragedier aldrig ska uppstå. Klubbar och förbund kan inte skylla allt på samhällsutvecklingen - faktum är ju att det grova våldet sjunkit under 20 års tid, skriver han i ett mejl till Dagens Media och fortsätter:

– Vår relation till HIF påverkas inte av dödsmisshandeln. Vårt enda krav på föreningen är att man aktivt jobbar inom SvFF för att hitta effektiva och konstruktiva lösningar på problemet. Det är inte i första hand fotbollsklubbarnas sponsorer som ska stoppa huliganismen, men vi är lika angelägna som alla andra att det fotbollsrelaterade våldet upphör.

Hur påverkar det Intersport som varumärke?

Vårt varumärke som sådant påverkas säkerligen inte i någon högre grad, men fotbollens varumärke påverkas. Och det är naturligtvis inte bra eftersom vi älskar sporten i fråga, satsar hårt på fotbollsprodukter i vårt sortiment och till och med använder devisen "Vi är svensk fotboll".

Kommer ni markera utåt sett på något vis?

– Det är alldeles för tidigt att säga, mindre än ett dygn efter händelsen. Men spontant är vi i högsta grad öppna för någon typ av bred manifestation mot supporterkulturens avarter.

Även Resurs Bank är huvudsponsor till Helsingborgs IF, och har under långt tid samarbetat med organisationslivet i södra Sverige.

– Allt är bara sorgligt, och det är bedrövligt för fotbollen, säger Olof Engvall, presschef på Resurs Bank, till Dagens Media och fortsätter:

– Vi följer naturligtvis det här nära och har interna diskussioner. Vi har varit sponsor åt HIF i cirka tio år nu, och vi älskar fotboll och föreningsliv. Självklart vill vi inte att sporten ska ge efter för mörka krafter i samhället, men vi drar oss inte ut från något samarbete med kortsiktigt tänkande.

Hur påverkas samarbetet med klubben och ert varumärke?

– Vi för samtal med Helsingborg ofta, och försöker förstå hur föreningen agerar, men vi lägger oss inte i deras arbete med detta på något närmare vis. Kortsiktigt så är en sån här händelse aldrig positiv för ett varumärke, men som sagt så har vi en lång relation till klubben och alla de gångerna när engagemanget och kärleken till fotbollen lyser starkare så är det ju positivt.

Som Dagens Media tidigare berättat så blev Prioritet Finans ny huvudsponsor för Djurgårdens IF så sent som den 24 mars i år. Nils Wiberg, vd för finansbolaget, vill ännu inte uttala sig.

– Vi är omtumlade. Så vi måste samla ihop oss och prata med Djurgården först. I nuläget har jag inga kommentarer.

Även Adidas är huvudsponsorer till Djurgårdens IF. Filip Göransson är pr-chef för Adidas i Sverige. Han delar sorgen samtidigt som han poängterar vikten av att jobba vidare mot det fotbollsrelaterade våldet.

– Det är en bedövande sorg i hela Fotbollssverige och även hos oss. Allt det positiva som fotbollen har och all lycka känns bara som sorg just nu. Nu måste vi jobba med de positiva sidorna av idrotten igen, fortsätta vårt arbete med ungdomar och försöka motverka att det här händer igen, säger han till Dagens Media.

Enligt Filip Göransson är detta ett arbete som pågår hela tiden.

– Vi har enskilda arbetssätt med varje klubb, bland annat en plan för hur vi jobbar långsiktigt med supporterkultur. Med Djurgården så arbetar vi med Djurgårdsandan, där vi har en rad åtgärder som bland annat innefattar att vi för en dialog med supportrarna.

Hur påverkar den här händelsen ert samarbete?

– Vid sådana här händelser samlar man kraft tillsammans och kommer närmare varandra. Hur det påverkar Adidas som varumärke kan jag inte svara på i nuläget. Det enda vi tänker på nu är att fortsätta jobba med de här frågorna för att motverka liknande händelser.

Även Stadium, som också är en av Djurgårdens huvudsponsorer, ansluter sig till de som värnar om det positiva med fotbollen.

- Vi älskar sport och idrott och vårt mål är att aktivera världen, därför arbetar vi hårt med att inspirera till liv i rörelse. Det gör att vi tar det här på största allvar och hoppas att i samarbete med klubbarna kunna vara med och förbättra den rådande situationen, då blir vi alla vinnare, skriver Daniel Johansson, sponsringschef på Stadium, i ett mejl till Dagens Media.

LÄS OCKSÅ:

Experten om fotbollsvåldet: "Man vill inte vara en sponsor till A-lagen"

Påstådd dödsmisshandlare namngavs på Stampen-sajt

Ämnen i artikeln:

Allsvenskan

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.