Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Event/sponsring

Sponsorerna jublar över hockey-VM

Publicerad: 13 Maj 2013, 11:35
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:45

Hockey-VM närmar sig sitt slut. För huvudsponsorerna Svenska Spel, Bauhaus och Skoda har årets världsmästerskap varit en succé.


Ämnen i artikeln:

hockey-VMBauhausSkodaSvenska SpelTV4

I helgen är det dags för finalspelen i årets upplaga av hockey-VM. Hittills har alla Sverigematcher varit slutsålda och i tv-sofforna har dryga miljonen bänkat sig framför Tre Kronors samtliga matcher.

– Vi tycker att det är fantastiskt, jämfört med förra året är det en succé. Förra året började med en tråkig diskussion kring biljettpriserna, dålig energi spreds redan från start. I år är förberedelserna bättre och biljettpriserna justerade vilket har resulterat i att alla matcher varit utsålda, säger Johan Saxne, marknadschef på Bauhaus, en av sponsorerna.

Även Håkan Andersson, sponsringschef på Svenska Spel, är nöjd med besökar-och tittarantalet. Han beskriver VM som en ”mycket lyckad folkfest” och håller med om att årets VM är bättre än föregående år.

– VM-organisationen har varit mer transparent genom hela evenemanget, de har nyttjat sponsorernas kanaler bättre än i fjol. Får man mer delaktighet i diskussionerna när det gäller biljettpriser, evenemangsområdet med mera så blir sponsorerna mer engagerade.

Johan Saxne på Bauhaus tror dock att semifinalen som spelas på lördag kommer att få konkurrens av Eurovision.

– Antalet tv-tittare har konstant varit bra, om man tittar på de andra program som sänts samtidigt har VM slagit ”knock out”. Det återstår att se hur Eurovision påverkar antalet tv-tittare på lördag. Finalen som spelas på söndag är tämligen ohotad av andra program. 

Att evenemangsområdet är lyckat och drar mycket folk är något som alla tre sponsorer är överens om. 

– Evenemangsområdet är mer sammanhållet än i fjol. Det är många bra aktiviteter, både för stora och små. De gånger jag har varit där har det varit köer och fullt med folk, säger Håkan Andersson.

– När man kommer till Globen är det festivalstämning och det känns så rätt och kul, säger Sohan Faxne.

– Det vackra vädret har spelat Skoda i händerna, då fler människor rört sig omkring arenan. Dessutom har fler besökt Skodas monter jämfört med förra året, säger Mikael Hertzman, event- och sponsringschef för Skoda i Sverige.

Skoda är för 21:a året i rad sponsor till hockey-VM. Det är en satsning från huvudkontoret i Tjeckien, men Skoda i Sverige är även sponsor till Svenska Ishockeyförbundet.

– Sponsorskapet betyder jättemycket för oss. I Sverige är ju ishockey en väldigt bred sport, men det känns samtidigt väldigt bra med tryggheten från huvudkontorets satsning, säger Mikael Hertzman.

I Sverige har Skoda utökat sitt sponsorskap till att även omfatta mindre klubbar och föreningar. Genom en ishockeyfond kan alla föreningar ansöka om medel. Totalt delar Skoda ut 1 miljon kronor. Dessutom är biltillverkarens återförsäljare involverade i ishockeyklubbar på lokal nivå.

– Det är kul att kunna hjälpa till på en större bredd och inte bara stötta landslaget.

Hockey-VM sänds på TV4 och kanalen har fått mycket kritik för de många reklamavbrotten under matcherna. Kritiken mot reklampauserna är dock inget som sponsorerna stämmer in i.

– Jag tycker att diskussionen kring reklampauserna är en förlegad diskussion. Eftersom att VM sänds i en kommersiell kanal är det inte ett oväntat inslag, säger Johan Faxne.

– Reklampauserna är ju en större fråga som egentligen gäller alla tv-program. Det är klart att pauserna kan påverka spänningen lite grann, men det är så förutsättningarna ser ut i dag. Reklamavbrotten påverkar inte vårt sponsorskap, säger Mikael Hertzman.

Förutom Svenska Spel, Bauhaus och Skoda är även Kyocera och Scandic huvudsponsorer till hockey-VM.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Frida Wickberg


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.