Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Event/sponsring

Sponsorerna flyr Konstfack

Publicerad: 6 Augusti 2009, 06:58
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:17

Vårens skandaler kring Konstfack har, enligt skolan själv, smutsat ned varumärket. Och storföretagens stöd uteblir.


Konstfack Partners är namnet på den satsning som konstskolan gjorde för att locka till sig storföretagen. Förhoppningen var att tio sponsorer skulle gå in med mellan 300.000 och 500.000 kronor i utbyte mot att eleverna skulle arrangera workshops och utbildningar på företaget.

NCC och Electrolux var två företag som var beredda att hoppa på, berättar Eric De Groat, chef för Konstfacks enhet för externa relationer, för Svenska Dagbladet.

Men stormarna kring Anna Odell, eleven som fejkade en psykos, och grafittimålaren NUG har grusat planerna, säger han. Sponsorerna är inte längre intresserade.

– Alla stora samarbeten dog i ett slag. I 99 procent av fallen slutade företagen plötsligt att svara på våra samtal...Vårt varumärke är så djupt draget i smutsen att det kommer att ta lång tid innan stora företag vill samarbeta med oss igen. säger Eric De Groat till SvD.

Även om summorna inte är gigantiska är de viktiga för Konstfacks ekonomi, fortsätter han:

– Vi dras med ett mångmiljonunderskott. Skolan blir ju allt mer beroende av de externa intäkterna i och med att anslagen inte räcker till.

Konstfack Partners är nu ett nedlagt projekt.

Men enligt Electrolux presstalesman Erik Zsiga var det inte skandalerna som var orsaken till avhoppet.

–Det fanns inte plats i budgeten. Vi har inget emot att samarbeta med Konstfack framöver, säger han till SvD.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.