Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag19.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Event/sponsring

Sponsorerna flockas kring Way out West

Publicerad: 13 Augusti 2009, 03:39
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:17

Trots krisen hade "Way out West" lätt att ragga sponsorer i år, säger Lugers Niklas Lundell.


På torsdagen går startskottet för tredje upplagan av Lugers Göteborgsfestival ”Way out West”.

I år hör Robyn, Glasvegas och Olle Ljungström till dragplåstren.

– Jag har höga förväntningar. Det kommer vara en jävla massa folk, en jävla massa bra musik och vi har alla förutsättningar att göra en grymt bra festival, som inte är byggt på fylla utan god musik, kultur och umgänge, säger Niklas Lundell, sponsringsansvarig på Luger.

Förra året sålde festivalen strax under 25.000 biljetter per dag.

– I år blir det ungefär samma. Vi vill inte växa så mycket utan hellre göra något med kvalitet förett begränsat antal personer.

Telia är festivalens presentatör medan Metro, SJ och Sony Ericsson är huvudsponsorer.

– Intresset har varit stort. Vi har ökat omsättningen och de sponsorer vi har nu gör ett mer gediget arbete kring sina rättigheter och fetare satsningar, säger Niklas Lundell.

Hur mycket drar ni in på sponsorer?

– Det är konfidentiellt. Men det är härligt när man blir uppvaktad själv av potentiella partners.

Förra året spenderade Luger runt 5 miljoner kronor på att marknadsföra festivalen. 

– I år har vi satsat något mindre. Vi har kostat på oss att vara lite smalare i år, dels på grund av de artister vi har, dels på grund av de värden vi vill förmedla. Vi har funnits i tre år och har kanske inte samma behov av att trycka in vilka vi är i folks medvetande utan kan vara lite mer extravaganta.

Webben och print har varit huvudkanalerna. Luger har avtal med Starcom men enligt Niklas Lundell gör man alla medieköpen för ”Way out West” inhouse. Bakom den grafiska profilen ligger byrån Leon&Chris.

Han kan inte svara på exakt hur många journalister som ackrediterats till årets festival.

– Men det är ett massivt intresse. Framför allt har bevakningen från internationell media ökat, säger Niklas Lundell.

Josefin Lundmark, marknadschef för Telia mobila tjänster, har tidigare berättat att telefonijätten inte drar ned på festivalsponsring, trots att de totala marknadsinvesteringarna kapats.

– Unga i storstäder är en viktig målgrupp för oss och vi vill fortsätta att träffa dem och visa upp våra musiktjänster. Däremot har vi lyckats få ut mer av samma peng genom smartare tänk i år, berättade hon nyligen för Dagens Media.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.