Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Event/sponsring

Sponsorer tiger om EM-kritik

Publicerad: 11 Maj 2012, 07:53
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:22

Toppolitikernas bojkott mot EM-värdlandet Ukraina riskerar att spilla över på fotbolls-EM:s sponsorer. Men sponsorerna Carlsberg, Adidas, Hyundai och McDonalds tiger.


Ämnen i artikeln:

CarlsbergAdidasSponsrings- och eventföreningenHyundaiMcDonalds

Ukrainas behandling av fängslade oppositionspolitikern Julia Tymosjenko har fått flera europeiska toppolitiker att bojkotta sommarens fotbolls-EM, som delas mellan Polen och Ukraina.

Varken idrottsminister Lena Adelsohn Liljeroth eller statsminister Fredrik Reinfeldt anser det lämpligt att åka till EM, och Tysklands förbundskansler Angela Merkel har högljutt protesterat mot behandlingen av den förra premiärministern.

Även EM:s sponsorer riskerar att drabbas av missnöjet.

Carlsberg, som har sponsrat EM i över 20 år, planerar inga åtgärder gentemot arrangören Uefa eller värdlandet.

– Vår policy är att inte blanda oss i lokala politiska frågor, säger Ben Morton, kommunikationschef i Carlsberg Group.

Han ser mästerskapen som en möjlighet att förbättra livet för de boende i Ukraina.

– EM 2012 innebär stora förbättringar för de boende i Ukraina, bland annat bättre infrastruktur som kommer miljoner av ukrainare till gagn varje dag i åratal framöver.

Storsponsorn Adidas vill inte heller blanda sig i Ukrainas interna affärer, och säger i ett uttalande att man ställer sig bakom arrangören Uefas beslut att inte agera mot värdlandet. Hyundai och McDonalds säger samma sak.

– McDonalds är helt opolitiska och tar inte politisk ställning, fotbolls-EM handlar om att fortsätta stötta en av världens största idrotter, fotbollen, såväl på elitnivå som på gräsrotsnivå, säger Håkan Ström, tillförordnad presschef på McDonalds.

Niklas Birgetz, vd på Sponsrings- och eventföreningen, tror att det är svårt för enskilda sponsorer att agera gentemot Ukraina. Avtalen är långa och kostsamma att dra sig ur.

– Om du är en tung sponsor med mycket pengar, eller om flera sponsorer går samman, blir påtryckningsmöjligheterna större, säger han.

Frågan ser ut att aktualiseras igen inför hockey-VM 2014 som hålls i diktaturen Vitryssland.

– Det viktigaste man som sponsor kan göra är att skriva ett bra avtal, med klausuler som säger att man inte accepterar brott mot mänskliga rättigheter, säger Niklas Birgetz.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.