Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Event/sponsring

Sponsorer söker sig till e-sport

Publicerad: 7 September 2017, 07:46
Uppdaterad: 7 September 2017, 07:48

Wonderworld VR sänder esport live i 360 och VR. Foto: Flickr

Sponsringen av e-sport ökar kraftigt. Dock från låga nivåer.


Ämnen i artikeln:

Sponsring

”Sponsring i Sverige 2017” är en nationell undersökning som årligen tas fram av sponsringsbyrån Pack Train. I årets undersökning har 60 rättighetsinnehavare och 50 storsponsorer i Sverige deltagit.

Resultatet visar att den svenska sponsringsbranschen fortsätter att växa, och att 2016 blir första gången omsättningen överstiger 7 miljarder kronor, enligt statistik från IRM.

Undersökningen redovisar slutsatsen att 2 av 3 svenska storsponsorer menar att ett tydligt syfte har en avgörande roll i ett lyckat sponsringskoncept, däremot anser bara 1 av 4 sponsorer att deras sponsring faktiskt har ett tydligt syfte.

Just samverkan mellan sponsorer och rättigheter är temat för årets rapport.

– I förra årets undersökning fokuserade vi på vikten av att vara relevant och att sponsringen måste befinna sig i ett relevant sammanhang. Även om det temat fortfarande är högst aktuellt så ville vi detta år att fokusera på vad som krävs för att få till ett lyckat samarbete mellan sponsor, rättighet och målgrupper, säger Joel Pallvik, pr-strateg på Pack Train, i ett pressmeddelande.

E-sport ökar mest

Undersökningen presenterar även de vanligaste typerna av rättigheter sponsorerna fokuserar på att arbeta med och i resultatet utmärker sig användningen av e-sport, som ökar kraftigt med 2016 års siffra på 16 procent jämfört med 7 procent för föregående år. Samtidigt har sponsring av ideella organisationer minskat från 63 procent till 50 procent.

– Vi har ju inte undersökt hur stora summor man investerar i de olika segmenten, utan huruvida man är aktiv eller ej. Det är kanske lite tidigt att se några trendbrott men det finns i vart fall tecken på att sponsorer är öppna för alternativ till de mer traditionella rättigheterna. Att e-sporten ökar så kraftigt är kanske inte så märkligt med tanke på att Twitch (kanal för e-sport) globalt numer har över 10 miljoner tittare per dag samt att olika former av e-sportsatsningar kommer fram såväl i Sverige som internationellt, säger Joel Pallvik. 

Om undersökningen:

Pack Train är en datadriven sponsringsbyrå med huvudkontor i Stockholm och undersökningen "Sponsring i Sverige 2017” är den andra i raden landsomfattande undersökningar hos sponsorer och rättighetsinnehavare som genomförts av byrån. Den genomfördes både hos rättighetsinnehavare och sponsorer på den svenska marknaden och datainsamlingen genomfördes via en internet-enkät under mars, april och maj månad 2017. Alla deltagare har varit anonyma.

Simon Nilsson

simon.nilsson@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Sponsring

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev