Event/sponsring
Sponsorer söker mer kreativa idéer
Publicerad: 21 juni 2016, 12:19
Sponsorerna anser inte att rättighetsinnehavarna levererar tillräckligt kreativa aktiveringsidéer. Det visar undersökningen ”Sponsring i Sverige 2016”.
Ämnen i artikeln:
SponsringEn av fyra sponsorer avser att öka sponsorinvesteringarna under de kommande 12 månaderna. En stor del av ökningen kommer att läggas på aktiveringar.
Idag lägger svenska företag i genomsnitt 20 procent av sin marknadsbudget på sponsring. Det visar undersökningen ”Sponsring i Sverige 2016” från sponsringsbyrån Pack Train.
Undersökningen bygger på svar från 50 sponsorer, 50 rättighetsinnehavare, samt 1017 webbintervjuer av svenskar 18-65 år.
Sponsorerna eftersöker framför allt kreativa idéer som har ett nyhetsvärde – sju av tio sponsorer anser att aktiveringsidéer är viktigt, men bara fyra av tio anser att rättighetsinnehavarna levererar på den punkten.
Sponsorerna anser att rättighetsinnehavarna framför allt står inför utmaningar inom fyra områden; mätningar av ROI, aktiveringar och skräddarsydda sponsorpaket. Nio av tio sponsorer anser att mätningar av ROI är viktigt, men bara två av tio anser att rättigheten levererar på den parametern.
– Jag tycker att rättighetsinnehavarna får lite väl mycket kritik i undersökningen med hänsyn till aktiveringsfrågorna. Personligen anser jag att sponsorerna måste avsätta budget och kompetens för aktiveringar, matcha sina värderingar med rättigheten och sätta långsiktiga nyckeltal för sin sponsring. Samtidigt ser vi att branschen, på sikt, måste ta fram en gemensam valuta för vad bra sponsring är. En av tre sponsorer sätter exempelvis inte upp tydliga mål för sina sponsoråtaganden och då är det svårt att skapa aktiveringar med ett tydligt syfte, säger Joel Pallvik, pr-strateg på Pack Train.
Dessutom anser hälften av sponsorerna, och åtta av tio rättighetsinnehavare, att sponsringsfrågor delvis drivs mer av personliga preferenser än av affärsmässiga överväganden.
Utdrag ur undersökningen:
Enligt Sveriges sponsorer är följande komponenter viktigast vid ett sponsorskap (topp fem)*
Tydliga kriterier för att utvärdera sponsorskapet: 73 %
Ökad varumärkesassociation: 70 %
Relationsbyggande aktiviteter: 47 %
Förhöjd varumärkeskännedom: 47 %
Ökad varumärkeslojalitet: 37 %
*flersvarsalternativ
De största skillnaderna mellan viktighetsgrad (enlig sponsorer) och hur väl rättigheterna levererar på dessa
Exponeringsmöjligheter: 93 % i viktighetsgrad (79 % i leveransnöjdhet)
Mätning av ROI: 90 % i viktighetsgrad (22 % i leveransnöjdhet)
Förslag till aktiveringsidéer: 77 % i viktighetsgrad (39 % i leveransnöjdhet)
Marknadsföring av produkt eller tjänst: 83 % i viktighetsgrad (72 % i leveransnöjdhet)
Störst differens mellan ”viktigt” för sponsorerna och ”leverans” från rättigheterna
Mätning av ROI: 90 % i viktighetsgrad (22 % i leveransnöjdhet)
Förslag till aktiveringsidéer: 77 % i viktighetsgrad (39 % i leveransnöjdhet)
Namngivning av rättighet: 43 % i viktighatsgrad (92 % i leveransnöjdhet)
Anser du att sponsring drivs mer av personliga preferenser än på affärsmässiga grunder?
Håller helt med: 0 %
Håller med: 10 %
Håller delvis med: 44 %
Håller inte alls med: 46 %