Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag29.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Event/sponsring

"Sponsorer, hjälp Kiruna IF"

Publicerad: 24 September 2014, 06:49
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:28

Isobars Nils Andersson Wimby uppmanar andra annonsörer att täcka klubbens förluster.


Ämnen i artikeln:

Isobar

Det är Nils Andersson Wimby, byråchef på Isobar, som efter beskedet att sponsorerna lämnar Kiruna IF, nu uppmanar andra annonsörer att rycka in i deras ställe och täcka upp för klubbens förlorade intäkter.

"Svenska annonsörer med CSR-agenda: in och stötta upp de tappade intäkterna här! Sponsorer lämnar Kiruna IF", skrev han på Twitter på onsdagsmorgonen.

– Jag blev oerhört glad när jag såg Kiruna IF:s initiativ. Det kändes helt rätt och framåtlutat. Därför blev jag också så besviken när jag hörde att sponsorerna backat, säger Nils Andersson Wimby till Dagens Media.

Kiruna IF tror att en avgörande orsak till att flera sponsorer har lämnat klubben, beror på klubbens "HBTQ-certifiering" som inleddes i somras.

Enligt Nils Andersson Wimby innebär sponsorernas avhopp en möjlighet för andra annonsörer.

– Jag misstänker att ett annat företag, för en ganska liten insats, kan göra en god sak som både ger gott samvete och bra pr, säger Nils Andersson Wimby.

Josefine Hådell jobbade tidigare på Sponsrings och Eventföreningen och är i dag copywriter på Passion Lab.

På frågan om det kan vara positivt för sponsorer att gå in och hjälpa Kiruna IF svarar hon:

– Det beror helt på vad sponsorn vill uttrycka för värde. Om man som sponsor tycker att det är viktigt att uttrycka stöd för mångfald och allas lika värde, då är det klart att det är en möjlighet att tydliggöra det ännu mer genom att gå in i Kiruna IF.

Är du förvånad över att sponsorerna överger Kiruna IF?

– Om det stämmer att företag vill hoppa av för att man tycker att det är negativt att bli sammankopplade med någon som uttrycker sig pro-HBTQ tycker jag personligen att det är en tråkig inställning hos de företagen. Jag är kanske inte så förvånad utan mest besviken.

Magnus Berglund driver Sponsringsbloggen på Dagens Media. Han säger att tappet är väntat.

Han tror också att det kan bli problematiskt för större företag som inte har koppling till Kiruna att gå in som sponsorer till laget.

" Det är svårt att jobba med mjuka värden lokalt eftersom man ofta måste förklara och utbilda – både i frågan men också i sponsring, marknadsföring och kommunikation.

Att ha visioner och sätta dem i verket ska alltid premieras. Tyvärr finns det lite för många klubbar i Sverige som försökt byta ut loggan på bröstet mot ”något större”, men bara en säsong senare sälja bort den ytan till bäst betalande företag. Pengarna måste in och de måste in från de som har ett brinnande engagemang för föreningen.

Sponsormarknaden är lite som Kiruna – inte alltid helt mogen, än. Tyvärr", skriver han bland annat i bloggen.

LÄS OCKSÅ:

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dante Thomsen

Ämnen i artikeln:

Isobar

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.