Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Event/sponsring

Slutsålt på Guldäggsgalan

Publicerad: 22 April 2015, 08:28
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:03

Tio dagar innan årets Guldäggsgala har biljetterna sålt slut. På måndag inleds kampanjen "Vem får synas i svensk reklam?".


Ämnen i artikeln:

KommGuldägget

Enligt Maja Siösteen, projektledare på Guldägget, har årets gala mötts av en extrem efterfrågan.

– Det är fler nominerade än tidigare, så det gör att fler vill komma. Men det är också många som inte är nominerade som är intresserade av att komma, säger Maja Siösteen till Dagens Media och fortsätter:

– Vi hade faktiskt inte räknat med att det skulle bli ett sådant extremt tryck. Under de fem år jag har jobbat med det här har det alltid funnits några platser kvar ett par dagar innan galan.

På måndag drar också kampanjen "Vem får synas i svensk reklam?" igång. I en fotoutställning i Hötorgets tunnelbanestation ska Komm visa upp människor som i regel inte medverkar i reklam.

– Vi gick ut på Facebook och efterlyste människor som ville vara med i en fotoutställning som handlade om normer. Det var jättemånga som kände att de representerar Sverige men inte får synas, säger Jessica Bjurström, vd på Komm, till Dagens Media och fortsätter:

– På onsdagen ska jag också visa utställningen för vår barn- äldre- och jämställdhetsminister Åsa Regnér. Det här är startskottet för ett samtal som ska fortsätta att föras i framtiden.

Enligt Åsa Regnér har kampanjen dock fått en del kritik från personer som anser att det är näringslivet som ska ta den här diskussionen, eftersom det är de som beställer kommunikationen. Vissa har också tyckt att det inte är konstigt att felfria människor syns i reklamen eftersom det är genomgående i samhället att man skapar drömbilder.

– Det känns väldigt omodernt. Jag förstår åsikterna, men om stora svenska företag kan prata med hela Sveriges befolkning så är det bara en fördel. Det är en stämpel på att man använder sig av modern kommunikation, säger Åsa Regnér.

Andreas Gabrielsson

andreas.gabrielsson@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

KommGuldägget

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.