Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Event/sponsring

"Skatteverket bör se över sponsringsreglerna"

Skatteverkets syn på kultursponsring förblir vitt skild från kultur- och näringslivets. Det framgick tydligt vid Kulturrådets debatt om privat finansiering till kulturen. "Ska det vara så svårt att synas med sitt märke även i kultursammanhang", sade Mats Sjöstrand, tidigare generaldirektör på Skatteverket.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se


Publicerad: 07 Juli 2010, 12:07
Uppdaterad: 06 December 2015, 15:45

Ämnen i artikeln:

SponsringAlmedalenAlmedalsveckanNordeaAlmedalen 2010

Den svenska lagstiftningen ser likadan ut för kultursponsring som för idrottssponsring. Privata företag har rätt att göra avdrag för sina sponsringsinvesteringar, så länge de kan visa en motprestation från den som mottagit pengarna.

Ändå har företagen betydligt svårare att få avdrag för sina kultursponsringsinsatser än för sina idrottssatsningar.

Anledningen är Skatteverkets syn på vad som definieras som en motprestation. Den skiljer sig en hel del från kultur- och näringslivets uppfattning, som innebär att en motprestation kan vara något annat än biljetter eller synlig exponering.

– Många företag vill samarbeta med kulturinstitutioner på grund av att det gynnar deras varumärke att associeras med dem. Varför kan inte associationsvärdet ses som en motprestation, löd en publikfråga till Skatteverkets förra generaldirektör Mats Sjöstrand, en av deltagarna i Kulturrådets paneldebatt

– Det ser jag inte hur man ska kunna göra. Varför ska det vara så svårt att synas med sitt märke även i kultursammanhang, blev svaret.

Samtidigt är regeringens uppfattning klar. Näringslivet uppmanas att hjälpa till att finansiera kulturen.

– Skatteverkets definition bör ses över. Om man är överens om att sponsring till kulturlivet är viktigt så funkar det inte att ha skatteregler som är huggna i sten, sade Eric Sjöström, chef för Kulturhuset i Stockholm.

Tomas Björklund, sponsorchef på Nordea, håller med och tycker framför allt att reglerna borde förenklas för de mindre företagens skull.

– En skylt med loggan är inte tillräckligt som motprestation vid sponsring, det kan snarare ses som ett köp av en annons, säger han till Dagensmedia.se.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.