Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Event/sponsring

"Skattelagstiftningen är idiotisk"

Publicerad: 30 Augusti 2011, 09:35
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:00

Om Sverige vill bli ett attraktivare resmål måste man ändra lagstiftningen och ta bort svårigheterna med kultursponsring. Det säger sponsringsexperten Lesa Ukman, ordförande i IEG.


Ämnen i artikeln:

Sponsrings- och eventföreningen

– Man måste se till att ändra den dumma skattelagstiftningen som gör det svårare att sponsra kultur än sport, säger hon.

Så länge det är enklare för företagen att göra skatteavdrag för sina investeringar i sportevenemang, än för kulturevenemangen, kan Stockholm aldrig bli en konkurrenskraftig eventstad i Europa menar Lesa Ukman.

– Maraton i all ära, men man kan inte bara ha maraton. Det måste finnas kulturevenemang också. Och i länder med mer jämlika sponsringsregler ser situationen helt annorlunda ut, med fler företag som sponsrar kulturevent.

I Sverige kräver Skatteverket att det finns en tydlig motprestation för att göra skatteavdrag för sponsring, vilket gör det svårare att göra avdrag för kulturevenemang än för sportevenemang.

– Loggor är irrelevanta, det har inget att göra med om ett sponsringsåtagande är lönsamt eller inte, säger Lesa Ukman.

Lesa Ukman var med och grundade det amerikanska sponsringskonsultbolaget IEG för nästan 30 år sedan.

Hon har har jobbat i bolaget sedan dess och säger att hon aldrig varit med om en mer spännande tid för sponsring än just nu.

– Sponsring har gått från en verksamhet i marginalen till att vara i centrum av företagens strategier, säger hon.

Varför brinner du för sponsring?

– Det är ett sätt för företag att stärka affären och samtidigt bidra till att göra samhället starkare. Jag vet ingen annan slags marknadsföring som gör det. Sponsring ökar det finansiella kapitalet men även det sociala och det är viktigt alla företag, oavsett bransch.

Lesa Ukman är på besök i Stockholm för att tala på Sponsrings- och eventföreningens Branschforum i Globenannexet.

Hon är imponerad över uppslutningen. Omkring 300 personer är på plats, enligt SEFS.

– Det är fler människor här än vid någon annan sponsringskonferens jag besökt i Europa, säger hon.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev