Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Event/sponsring

”Ska ge Sverige elva OS-medaljer”

Publicerad: 13 Augusti 2012, 04:01
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:15

Med talangprogram och elitsponsring vill Vattenfall bli förknippade med långsiktighet och stabilitet. Därför samarbetar företaget med den Svenska olympiska kommittén.


Sedan 2011 samarbetar Vattenfall i ett långsiktigt sponsorprojekt med de olympiska kommittéerna i de tre länder där företaget är verksamt. Det rör sig, förutom Sverige, om Tyskland och Nederländerna.

Projektet består av två ben där det ena är ett femårigt talangprogram och det andra är stöd åt etablerade idrottare tillhörande den absoluta världseliten.

I Vattenfalls talangprogram ingår totalt 100 unga idrottare från de tre länderna som har visat tydliga framgångar på nationell nivå, men som, främst av brist på ekonomiska resurser, har svårt att nå vidare till en högre, internationell nivå.

Företaget har i Sverige valt ut 33 talanger som man aktivt stödjer. Vattenfalls förhoppning är att man ska bidra till medaljskördar vid kommande olympiska spel. 

– Med Vattenfalls talangprogram ger vi en mängd unga idrottare från olika sporter möjligheten att verkligen satsa fullt ut. Sett till statistik från den Svenska olympiska kommittén ska Sverige, med hjälp av Vattenfall, ta elva medaljer, säger Linus Almqvist, sponsorchef, Vattenfall till dagensmedia.se.

I talangprogrammet ingår bland andra Johan Eurén som nyligen tog brons i grekisk-romersk brottning under de Olympiska spelen i London.

Samtidigt arbetar Vattenfall med sponsring av redan erkänt skickliga idrottare i världsklass. De rör sig om seglaren Fredrik Lööf, ryttaren Rolf-Göran Bengtsson, triathleten Lisa Nordin och roddaren Frida Svensson.

– Vi vill bli förknippade med sådant som det här projektet står för. Det handlar om långsiktighet, och framför allt då om långsiktiga relationer. Vi vill bidra med något långsiktigt till Sverige, säger Linus Almqvist.

Linus Almqvist säger att sponsorprojektet är viktigt för Vattenfall av fler anledningar.

– Dels handlar sponsringen naturligtvis om extern profilering, men för oss har även det här sponsorprojektet stor betydelse internt. OS-sponsringen hjälper till att föra samman de många subkulturer som finns inom vårt eget företag. Intresset för sport har en enande förmåga, avslutar Linus Almqvist.  

Fredrik Hammarbäck

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.