Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Event/sponsring

SCA gör tv-serie med Strix

Publicerad: 13 Augusti 2014, 06:30
Uppdaterad: 26 Maj 2016, 09:28

Hygien- och skogsföretaget SCA gör tv-serien "No Ordinary Women" om förberedelserna inför Volvo Ocean Race för bolagets helt kvinnliga besättning.


Ämnen i artikeln:

SCA

Som Dagens Media tidigare har berättat arbetar SCA med att stärka sitt varumärke globalt. En viktig del i det är SCA:s deltagande i Volvo Ocean Race, där företaget ställer upp med en helt kvinnlig besättning.

Nu lanserar SCA, tillsammans med Strix, en tv-serie om havskappseglarna och dess förberedelser inför den nio månader långa jorden-runt seglingen.

Produktionsbolaget har följt de 14 kvinnorna under deras 15 månader långa träningsläger på Lanzarote i Spanien. Serien, som har premiär på söndag, visas på 7TWO i Australien och YLE i Finland. Serien ska därefter visas på cirka 30 marknader globalt under 2014 och 2015.

– Team SCA med deras resultatinriktade attityd, motivation och ambition att kämpa tillsammans för att nå gemensamma mål och drömmar, är en inspirationskälla för SCA och i linje med vår kultur. Vi är glada att Strix nu tar detta till en extern publik så fler människor kan bli inspirerade, säger Joséphine Edwall-Björklund, kommunikationsdirektör på SCA, i ett pressmeddelande.

I samband med detta lanserar SCA också en fototävling, tillsammans med bildbyrån Getty Images. Syftet är att lyfta fram kvinnliga fotografer och vinnarna får möjlighet att dokumentera havskappseglarnas resa under Volvo Ocean Race. Fyra vinnare har redan valts ut.

Cirka 80 procent av SCA:s produkter köps av kvinnor, vilket är anledningen till företagets satsning på målgruppen.

SCA har bland annnat varumärken som Libero, Libresse, Tork och Tena.

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

SCA

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev