Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Event/sponsring

Så blir Kiruna IF:s acceptansprojekt ett varumärke

Publicerad: 26 juni 2015, 10:10
Uppdaterad: 6 december 2015, 11:56

Kiruna IF har fått stor uppmärksamhet för sitt arbete med HBTQ-frågor. Passion Labs Niklas Turner Olovzon berättar om samarbetet som nu bland annat resulterat i en ny logotyp och ny matchtröja.


Ämnen i artikeln:

Passion Lab

Hockeyklubben Kiruna IF:s nya matchtröja har en svart huvudfärg och pryds av ett regnbågsmönster där föreningens logotyp är integrerad.

Just integrationen mellan logotypen, som är i form av en ripa, och regnbågsfärgerna var en utmaning för kommunikationsbyrån Passion Lab, som jobbat med Kiruna IF sedan slutet av 2014.

– Tidigare behövde Kiruna IF väcka uppmärksamhet, men nu har frågan mognat och föreningen har redan gjort sitt statement. Därför ville vi göra en mer klassiskt snygg hockeytröja men med HBTQ-anknytning, säger Niklas Turner Olovzon, kreativ chef och grundare av Passion Lab.

Regnbågsfärgerna har i den nya identiteten formats till ett ”V” med ripan i mitten. V-formen ska ge associationer till vingar, fågeln, att flyga och också till segerns v-tecken.

– Regnbågen är acceptansen, och toningen anspelar på norrskenets skiftningar. På så vis skapades en symbol för Kiruna IF där lagets ripa blir ett med regnbågen – de två sitter ihop, på samma sätt som acceptansen numera är en naturlig del av Kiruna IF:s varumärke.

Den tidigare matchtröjan fick klubben använda på dispans av Svenska Ishockeyförbundet.

– Egentligen måste en matchtröja till 80 procent bestå av en och samma färg.

Arbetet med den nya logotypen och tröjan utgår från föreningens nya kärnvärden Mod, Acceptans och Nytänkande.

– Utmaningen har varit att visa på kraften och farten i ishockey, och samtidigt få in den värme och glöd som blivit Kiruna IF:s varumärkessignum.

Den nya matchtröjan och en uppdatering av den visuella identiteten är en del av en ny varumärkesplattform, som Passion Lab har jobbat med att ta fram under 2015. Målet är att HBTQ-frågan ska gå från att vara ett acceptansprojekt inom föreningen till att bli en del av varumärket.

– Kiruna IF:s ställning i acceptansfrågan har gjort avtryck i hela världen. Nu är vi redo att ta nästa steg på den här resan, säger Niklas Turner Olovzon.

Det var förra sommaren som Kiruna IF valde att klä sina spelare i regnbågsfärgade matchtröjor, som ett led i att bli Sveriges första HBTQ-certifierade förening.

Tilltaget väckte stor uppmärksamhet och både hyllades och kritiserades. Operatören Halebop valde till exempel att använda Kiruna IF:s regnbågsfärgade tröjor i sin reklam som en hyllning till klubben.

Men samtidigt valde flera sponsorer att lämna klubben.

För att fördjupa arbetet tog klubben senare hjälp av Passion Lab. Samarbetet har redan resulterat i flera utmärkelser – både i Gyllene Hjulet och under QX-galan.

– För oss är här ett hedersamt uppdrag och det är roligt att det väcker debatt. Dessutom har vi som byrå en logotyp i regnbågens färger och vi har också en uttalad mångfaldsprofil. Det här skapar engagemang internt.

Inför premiären av den kommande säsongen ska Kiruna IF lansera ett upprop. Detaljerna kring det är ännu inte klara, men det kommer att gå under benämningen ”Vi tar fajten”.

– Det är riktat till publiken, idrotten och sponsorer.

Arbetsgrupp på Passion Lab

Erika Norman, kundansvarig projektledare

Niklas Turner Olovzon, creative director

Peter Kaller, art director

Josefine Hådell, copy

Andreas Asplund, planner

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Passion Lab

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev