Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Event/sponsring

S&B - byrån med störst vinstchans

Publicerad: 16 Mars 2011, 08:36
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:16

Sponsrings- och eventbyrån S&B fick flest nomineringar i årets Gyllene hjulet. Byråns aktiviteter för Eon, Volkswagen och Mekonomen toppade också nomineringsligan.


S&B kammade hem fem av Gyllene Hjulets totalt 35 nomineringar.

– Det här är ett väldigt fint bevis på att vi gör rätt saker. Vi har aldrig haft flest nomineringar, men vi har vunnit mest fyra år i rad. Nu har vi en bra chans att vinna igen ett femte år, säger Niklas Olovzon, medgrundare och kreativ chef på S&B.

Eon och Volkswagen Groups sponsringsprojekt ”Team Biogas. se”, som hade S&B som byrå, var ett av tre tävlingsbidrag som fick flest nomineringar – två stycken var.

– Det är jätteroligt. Med sponsorskapet ville vi visa de miljömässiga och ekonomiska fördelarna med biogas. Genom det täta samarbetet med Volkswagen och deltagandet i STCC har vi kunnat synliggöra att det faktiskt går att köra roligt och snabbt på biogas, säger Stina Liljekvist, varumärkeschef för Eon.

Aktiviteten stöttades med pr, event och reklam. Eon och Volkswagen nådde försäljningsrekord för biogas respektive biogasbilar under 2009. Dessutom ansåg lejonparten av STCCbesökarna efteråt att motorsport och miljö hänger ihop.

– Vi är väldigt nöjda med samarbetet, så vi har bara gjort några små finjusteringar i år. Nu hoppas jag att allt verkligen ska sitta tredje året, säger Stina Liljekvist.

Byrån S&B fick också två nomineringar för ”Mekonomen Våga Fråga” och en nominering för ATG Sommartravet i kategorin Årets rättighetsinnehavare. Byråns nominerade bidrag har en del gemensamt.

– En bra sponsoraktivering måste vara på målgruppens villkor och göra nytta för dem. Vi försöker också göra upplägg som utmanar gängse normer – som bilservice och bröstcancer i ”Våga Fråga” eller miljö och motorsport i ”Team Biogas”, säger Niklas Olovzon.

S&B lägger också stort fokus på att knyta ihop sponsorskapet med ett tydligt koncept, nästan som ett varumärke med en egen grafisk profil.

Niklas Olovzon upplever att allt fler företag agerar både sponsor och rättighetsinnehavare på samma gång, som till exempel ATG. En del företag tar över drift en av en rättighet medan andra startar egna rättigheter och tar sen in sponsorer. Ett annat sätt att öka värdet i sponsring är att gå ihop med partners för att på så sätt kunna skapa nya koncept eller produkter – som i fallet ”Team Biogas.se”.

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.