Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag03.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Event/sponsring

Rymdresan ska göra Björn Borg sportig

Publicerad: 21 Augusti 2015, 10:54
Uppdaterad: 27 Oktober 2016, 06:53

Björn Borg inspireras av en resa till Mars när de nu förflyttar sitt varumärke.


Klädmärket Björn Borg har växt sig stora på underklädesmarknaden under ett 20-tal år. Men nu berättar marknadschef Jonas Lindberg Nyvang att det börjar kännas som en begränsad arena.

– I konsumentundersökningar har vi sett att det finns ett stort intresse av att köpa just sportkläder av oss.

Sport- och well-beingmarknaden är fortfarande på stor frammarsch och Björn Borg som just nu nästan enbart förekommer i modehandeln, känner behovet av att öka distribution och utbud i sporthandeln.

Målet är tydligt:

– Vi ska bli nummer ett på sportmode, för de som vill känna sig aktiva och attraktiva, säger han, och fortsätter: 

– Vi ska gå ifrån att vara ett underklädsvarumärke till att bli ett sportmodeföretag, säger Jonas Lindberg Nyvang och berättar att den rådande hälsotrenden har påverkat mycket inför satsningen.

– Jag tror att trenden hänger ihop med att man generellt bryr sig mer om planeten och sig själv idag. Det finns en allt större medvetenhet om vikten av att träna för sitt välbefinnande. Jag tror att det dessutom har att göra med den ökande urbaniseringen, allt fler bor i stora städer, jobbar på kontor och inser att man måste röra mer på sig.

Jonas Lindberg Nyvang menar att även om sport alltid har varit stort, har det idag blivit mer mainstream. Uteaktiviteter man kan göra själv oberoende av ett lag, som till exempel yoga och crossfit, har exploderat.

– Det är en massiv makrotrend snarare än en mikrotrend som bara händer en säsong. Alla vill sporta och det finns ett intresse för sportkläder även utanför gymmet idag.

Inför den nya satsningen har Björn Borg framför allt inspirerats av rymdprojektet Mars One och det som de ser som den ultimata utmaningen, nämligen att träna inför Mars.

– Vi har alltid i våra varumärkesdrivna event och kampanjer tagit ställning för någonting vi tycker gör skillnad, just för att vi tror att vår målgrupp bryr sig mer om större saker än att bara se bra ut. Visionen hos Mars One-projektet tycker vi är väldigt inspirerande. Det är ett fantastiskt, rebelliskt initiativ de tar, på samma sätt som vi tar det här rebelliska steget in på sportklädesarenan. Vi kände igen oss i den position de har, och kopplar vår modevisning till hur man tränar inför mars, berättar Jonas Lindberg Nyvang.

Det är på måndag Stockholm modevecka inleds, och samma dag hålls Björn Borgs visning som Jonas Lindberg Nyvang berättar kommer bli något utöver det vanliga.

– Visningen kommer hållas utomhus under Västerbron. Där kommer vi bygga upp ett Marslandskap som ska bjuda på en spektakulär upplevelse. Mars Ones grundare och tre kandidater som tränar inför Marsresan kommer vara på plats och vi kommer presentera en kollektion världen aldrig sett förut som kommer säljas i vår webbshop under januari. 

Vilken är den största utmaningen för Björn Borg framåt?

– Jag tror den största utmaningen är att vara relevant och få uppmärksamhet runt ett varumärke med hyfsat små resurser. Det är de här roliga kampanjerna som ger mest, som "First Person Lover" som vi gjorde i samband med vårkollektionen, då vi lanserade ett dataspel. Det genererade mer genomslag än någon kampanj vi gjort tidigare, just för att vi satsade på något som målgruppen verkligen gillade och som inte bara sa kom och köp.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.