Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag03.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Event/sponsring

Rekord för eventinvesteringarna

Publicerad: 3 Maj 2018, 05:00
Uppdaterad: 2 Maj 2018, 12:24

Bild från löptävlingen Color run. Foto: Wikimedia commons

Nytt all-time-high för investeringarna i eventmarknadsföring – totalt omsatte branschen 4,3 miljarder kronor.


Ämnen i artikeln:

IRM

Investeringarna i eventmarknadsföring slog rekord under 2017. Totalt ökade investeringarna med 8,4 procent till en omsättning på 4,3 miljarder kronor.

Till eventmarknadsföring räknas investeringar i evenemang genomförda i externt marknadsföringssyfte som är helt kostnadsfritt för mottagaren.

Mätningen av evenmarknadsföring är en del av en årlig studie som utförs av IRM i samarbete med Sponsrings & Eventsverige (SES).

Även investeringarna i sponsring nådde nytt rekord under förra året. Investeringarna har sedan mitten av 90-talet växt stadigt och gör så även 2017. Omsättningen ökade med 1,6 procent till 7,2 miljarder kronor och utgör den tredje största kategorin i IRM:s stora reklamkaka, efter internet och produktion.

– Att både sponsring och event fortsätter att nå nya all-time-high-nivåer är otroligt roligt. Vi hoppas den goda trenden håller i sig även i år, säger Ulrika Molin, vd på Sponsrings & Eventsverige, i en kommentar.

Runt 60 procent av sponsorinvesteringarna gäller lokala och regionala rättighetsinnehavare och organisationer.

– Det är intressant att se att eventmarknadsföring lyckas öka i takt med den mycket starka tillväxten inom medieinvestering, statistiken utgör överlag ett värdefullt komplement till IRM:s löpande statistik över medieköp, säger Madeleine Thor, vd på IRM, i en kommentar.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

IRM

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.