Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Event/sponsring

Reklamtävlingen 48H läggs på is

Publicerad: 14 Mars 2016, 13:52
Uppdaterad: 14 Mars 2016, 15:19

Bild 1/2  48H skulle fira 20 år, men nu står det klart att det inte blir någon tävling.

I år skulle Sveriges största reklamtävling för studenter ha firat 20-års jubileum. Men inför årets tävling hoppade Citypaketet av som sponsor och samarbetspartner. Nu blir tävlingen inte av.


Ämnen i artikeln:

48HCitypaketetAdobe

48H är Sveriges största reklamtävling som drivs av och för studenter. Tävlingen arrangeras av studerande från Stockholms reklamskolor och universitet, som bjuder in deltagare från utvalda kommunikationsutbildningar över hela landet.

Tillsammans ska de utforma en printannons för en ideell organisation. I år skulle tävlingen ha firat 20-års jubileum, men nu står det klart att det inte blir någon tävling.

Citypaketet har tidigare varit stor sponsor och samarbetspartner, men i oktober förra året meddelade vd Staffan Lönner att Citypaketet inte kommer att sponsra tävlingen i år. Man äger fortfarande varumärket, men Staffan Lönner menar att marknaden har förändrats.

– Jag gick ut till alla samarbetspartners och frågade om det var någon som ville ta över stafettpinnen och träffade olika representanter, men som marknaden ser ut just nu hamnar Citypaketet lite för långt bort i nuvarande verksamhet. Vi är gärna delaktiga men kan inte stå bakom det helt. Om det finns någon där ute som vill hjälpa till är vi öppna för att delta igen nästa år, säger Staffan Lönner till Dagens Media.

Efter Citypaketes avhopp har det förts diskussioner om att Adobe skulle ta över ansvaret, men efter oklarheter om hur tävlingen ska finansieras blir det ingenting av det alls. Enligt en mejlkonversation som Dagens Media tagit del av, var Adobe intresserade av att ta över som arrangör för tävlingen, men det fanns ett problem.

Adobe menar att man idag inte har möjlighet att från Sverige driva projekt som är sponsorfinansierade och ta emot ekonomiska bidrag från externa sponsorer. Detta är emot bolagets policy. 

Så för närvarande har tävlingen ingen arrangör och inga sponsorer. Dessutom vill heller ingen skola ta åt sig uppdraget på grund av den korta tidsramen. Förra året hölls tävlingen 26-28 mars.

Dagens Media har sökt Johan Lopes Helgesson på Adobe för en kommentar.

Anton Äng

anton.ang@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

48HCitypaketetAdobe

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.