Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Event/sponsring

Premiär ikväll för 48H

Publicerad: 9 Januari 2014, 14:41
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:52

Under torsdagskvällen släpps hemsidan för årets 48H, Sveriges största reklamtävling för studenter.


Ämnen i artikeln:

48H

Förra året lockade tävlingen – som i år anordnas för artonde gången – 300 deltagare från olika skolor över hela Sverige. Evenemanget hålls 20 till 22 mars i Stockholm, där ett team om tre personer sätts ihop slumpmässigt – en copywriter, en art director och en strateg.

Under 48 timmar arbetar sedan teamet mot kunden, en ideell organisation som förblir hemlig fram till briefsläppet på tävlingsdagen.

– Många av studenterna som är med och tävlar reser till Stockholm. Man ska hitta boende här och lära känna sina tävlingskolleger. Det är en utmaning. Målet i år är att vara så avslappnade kring studenternas medverkan, så vi kan locka så många reklam- och kommunikationsstudenter från hela Sverige som möjligt, säger projektledaren Peter Teigene till Dagens Media.

Förra året fick de tävlande möjlighet att sitta inne på en byrå, under sitt arbete. Det var mycket lyckat, och studenterna blev bra omhändertagna, enligt Teigene, som säger att man kommer köra samma upplägg även i år.

Vinnarna – som får sin printannons publicerad i Citypaketets tidningar – utses av en niomannajury. Den enda fasta medlemmen där är Leslie Marsden, vd för Citypaketet. Ytterligare sju platser utses av arrangörsgruppen. Den nionde och och sista platsen är vikt för en "ung talang", och kommer att tas fram i samarbete med rekryteringsbyrån Triby.

– Det kommer ske genom intervjuer hos Triby, säger Peter Teigene.

Vad är det bästa med tävlingen?

– Att studenter antar utmaningen – att man vågar testa och får vara med.

Tävlingens hemsida finns här.

Simon Andrén

simon.andren@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

48H

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.