Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Event/sponsring

PewDiePie är Årets kommunikatör

Publicerad: 6 September 2013, 07:23
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:35

Youtube-fenomenet PewDiePie, Volvo personbilars försäljningschef Cecilia Bang och Ung Cancers generalsekreterare Julia Mjörnstedt får pris av Marknadsföringen i Göteborg.


Marknadsföringen i Göteborg (MiG) utsåg idag de tre aktörer som gjort de starkaste insatserna inom marknadsföring, kommunikation och försäljning under 2012.

Felix Kjellberg, som är störst i världen på Youtube under sitt alias PewDiePie, är Årets kommunikatör.

Motiveringen lyder:

"Årets kommunikatör är en ung, svensk innovatör som genom sin person skapat ett interaktivt och digitalt fenomen. Smart tänkande kombineras med humor och underhållning i kontakten med en nätgeneration som ständigt ökar miljon för miljon.

Genom engagemang och handling har du placerat en alldeles speciell form av kommunikation på kartan, globalt, lokalt och mentalt hos miljontals fans som är fler i antal än Sveriges befolkning.

Årets kommunikatör 2012 är också ett föredöme med välgörenhetskampanj för rent vatten, vilket ger såväl pengar som uppmärksamhet till en globalt livsviktig angelägenhet i en tid då hållbarhet är en viktig värdegrund."

Årets marknadsförare är Julia Mjörnstedt, generalsekreterare på Ung Cancer. Motiveringen lyder:

"Årets Marknadsförare agerar aktivt till stöd för unga som drabbas av en av vår tids största personliga tragedier. Vi talar inte organisation, vi talar folkrörelse. I kommunikationen visas en hög grad av kreativitet såväl i innehåll som kanaler och den unga generationen nås både inifrån och ut.

Med sitt tydliga opinionsbildande budskap skapas skillnad och avtryck genom kunskap samt utryck genom kärlek, omtanke och ärlighet med stark kämparglöd. Med sina kampanjer har man också satt Göteborgsregionen på kartan och visat att man genom samverkan kan nå oanade höjder.

Årets Marknadsförare är flerfaldigt prisad för sitt mod, engagemang och ledarskap - nu också utnämnd till Årets Marknadsförare 2012."

Cecilia Bang, försäljningschef på Volvo Personbilar får priset Årets säljare med motiveringen:

"Årets säljare är ett energiknippe som få, som med passion, handlingskraft och äkta omsorg placerar sin kund på en piedestal. En relationsbyggare av rang som i hela sin uppenbarelse lever ut sitt företags varumärke i ord och handling. Genom ett innovativt agerande skapas möjligheter såväl på webben, i möten och på joggingturens arla vintermorgnar på stadens gator.

Årets säljare är också ett föredöme i sin strävan för mångfald."

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.