Per Carleö: "Vår varumärkesresa tog en ny vändning"

Från scenen berättade Volvos marknadsdirektör om hur kursändringen - från rationella till känslomässiga argument - lyckats.

Inför ett fullsatt Scandic Anglais i centrala Stockholm berättade Volvos marknadsdirektör tidigare i dag om hur Volvo förändrat sin kommunikation.

En stor del av föreläsningen - som arrangerades av Dagens Media ihop med Mediakompaniet - ägnade Per Carleö åt Volvos samarbete med Zlatan Ibrahimovic.

Det var 2013 som förändringsarbetet på Volvo inleddes.

– Ja, vår varumärkesresa tog en ny vändning, vi visste ju att vi tillverkade produkter, bilar, säger Per Carleö, marknadsdirektör för Volvo Car Sverige.

– Och vi satt där och kollade på våra fantastiska produkter, fulla med teknik och design. Då kände vi att valet av bil är lika mycket ett emotionellt som ett rationellt val.

Därför fattade de beslutet att låta kommunikationen ta avstamp i emotionella värden.

Så föddes konceptet ”Made by Sweden”, i samarbete med reklambyrån Forsman & Bodenfors. Först ut i huvudrollen var Zlatan Ibrahimovic.

Sedan dess har stjärnor som Robyn och Avicii axlat huvudrollen i Volvos reklamfilmer.

– Det är ju den enklaste sak i världen att så här i efterhand säga att vi hade en så bra och perfekt strategi. Vi hade en strategi, men prövade oss också fram, säger Per Carleö.

Det har förstås kostat en hel del - ser ni att ni får igen investeringen i antal sålda bilar?

– Vi har en fantastisk ROI, vi mäter allt, och alla våra siffror är på en helt ny nivå. Sådana nivåer har vi aldrig sett. Det finns ingen annan som kommer ens i närheten.

– Därför jämför vi oss inte med andra bilvarumärken, när det gäller vår kommunikation mäter vi oss mot bolag som H&M och Ikea, och även där ligger vi en bra bit högre.

Hittills i år har Volvo, enligt statistik från Bil Sweden, sålt 41 422 nyregistrerade bilar, en ökning med 10,14 procent jämfört med samma period 2014. Samtidigt har den totala nybilsförsäljningen i Sverige ökat med 11,4 procent.

Läs en längre intervju med Per Carleö i bilagan "Branschanalys: Bilar" som medföljer senaste numret av Dagens Media, nummer 16, 2015.

Niclas Rislund

Publicerad 2015-10-02 12.11Uppdaterad 2015-12-17 14.05

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: