Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Event/sponsring

Peace & Love är nya Hultsfred

Det finns en stor outnyttjat kommersiell kapacitet i Peace & Love, säger varumärkeskonsulten Niklas Olovzon på S&B.


Publicerad 2010-06-30 12:54
Uppdaterad 2015-12-06 15:45

Ämnen i artikeln:

Way out West

Dela artikeln:

Niclas Olovzon är varumärkeskonsult och grundare av sponsringsbyrån S&B. Han konstaterar att konkurrensen om festivalbesökarna har ökat ordentligt, vilket har drabbat Hultsfred hårdast.

Trenden går mot bekvämlighet och tillgänglighet, bort från camping och lervälling.

– Hultsfred har haft problem med publiksiffrorna i flera år, vilket brukar leda till svårigheter att locka sponsorer, säger han.

Hultsfredsfestivalen har traditionellt lockat en ung målgrupp, medan stadsfestivaler som Way Out West och även Peace & Love, har lite äldre besökare.

– Om trenden är att ungdomarna inte åker på festival längre kommer alla få problem på sikt, säger Niklas Olovzon.

Peace & Love har fram till i år inte haft några kommersiella samarbeten, men har i år tecknat ett avtal med Coop. Festivalen har växt till Sveriges största och kan nästas sägas ha tagit över Hultsfredsfestivalens roll.

– De har kvar lite av Woodstockromantiken, som även Hultsfred hade för längesen. För oss i branschen är det nästan ofattbart att de inte jobbat med sponsorer. Där finns en stor outnyttjad kommersiell kapacitet, säger Niklas Olovzon.

Relativt nystartade stadsfestivalen Way Out West i Göteborg har haft en tydligt kommersiell inriktning från start. Telia är huvudsponsor.

– Trots den kommersiella inriktningen lyckas de hålla en ganska punkig profil i sina bokningar med många smala och kreddiga band, säger Niklas Olovzon.

Han är inte främmande för möjligheten att Hultsfred återuppstår, i samma eller i ny regim.

– Jag har svårt att se festivalen gå i graven helt. Den brukade vara nummer ett och är en så stark tradition, säger han.

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.