Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Event/sponsring

Peace & Love är nya Hultsfred

Publicerad: 30 Juni 2010, 12:54
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:45

Det finns en stor outnyttjat kommersiell kapacitet i Peace & Love, säger varumärkeskonsulten Niklas Olovzon på S&B.


Ämnen i artikeln:

Way out West

Niclas Olovzon är varumärkeskonsult och grundare av sponsringsbyrån S&B. Han konstaterar att konkurrensen om festivalbesökarna har ökat ordentligt, vilket har drabbat Hultsfred hårdast.

Trenden går mot bekvämlighet och tillgänglighet, bort från camping och lervälling.

– Hultsfred har haft problem med publiksiffrorna i flera år, vilket brukar leda till svårigheter att locka sponsorer, säger han.

Hultsfredsfestivalen har traditionellt lockat en ung målgrupp, medan stadsfestivaler som Way Out West och även Peace & Love, har lite äldre besökare.

– Om trenden är att ungdomarna inte åker på festival längre kommer alla få problem på sikt, säger Niklas Olovzon.

Peace & Love har fram till i år inte haft några kommersiella samarbeten, men har i år tecknat ett avtal med Coop. Festivalen har växt till Sveriges största och kan nästas sägas ha tagit över Hultsfredsfestivalens roll.

– De har kvar lite av Woodstockromantiken, som även Hultsfred hade för längesen. För oss i branschen är det nästan ofattbart att de inte jobbat med sponsorer. Där finns en stor outnyttjad kommersiell kapacitet, säger Niklas Olovzon.

Relativt nystartade stadsfestivalen Way Out West i Göteborg har haft en tydligt kommersiell inriktning från start. Telia är huvudsponsor.

– Trots den kommersiella inriktningen lyckas de hålla en ganska punkig profil i sina bokningar med många smala och kreddiga band, säger Niklas Olovzon.

Han är inte främmande för möjligheten att Hultsfred återuppstår, i samma eller i ny regim.

– Jag har svårt att se festivalen gå i graven helt. Den brukade vara nummer ett och är en så stark tradition, säger han.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Way out West

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev