Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag19.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Event/sponsring

Patrick Walldén: "Utstrålar positiva upplevelser"

Publicerad: 14 Juni 2015, 07:23
Uppdaterad: 6 December 2015, 11:58

Tre starka profiler som inspirerar PS Communications-grundaren.


Ämnen i artikeln:

Xperience Group

Varje vecka ber Dagens Media en av Sveriges mest kreativa branschprofiler dela med sig av sina viktigaste inspirationskällor just nu.

Den här veckan är det dags för Patrick Walldén, koncernchef för XperienceGroup och vd och grundare för PS Communication, att berätta varifrån han hämtar inspiration som företagsledare.

– För min del är det en kombination av förebilder inom affärsmannaskap, entreprenörskap och storytelling som inspirerar mig, säger Patrick Walldén.

De tre, i kronologisk ordning utifrån när de kom in i hans liv är: Astrid Lindgren, Simon Spies och Jan Stenbeck.

– Det alla tre har gemensamt, i det de utstrålar och har skapat, är 'the experience is the marketing'. Positiva upplevelser värda att prata om av och kring deras produkter och tjänster har varit framgångsfaktorn. Det har också jag och vi tagit fast på i vårt motto att skapa 'varumärkesupplevelser värda att snackas om'.

Astrid Lindgren

Foto: Jacob Forsell

”En av mina första inspirationskällor redan i 'sagostadiet' var Astrid Lindgren. Nu som vuxen med egna barn kan jag reflektera över kraften i hennes berättelser på ett helt annat sätt än då. Pippi har banat väg som förebild för starka kvinnor världen över och dessutom skapat flera upplevelsedestinationer, till exempel Astrid Lindgrens värld och Junibacken, vilka bidrar inom event- och upplevelseindustrin. Det som gör Astrid Lindgren unik är också hur berättelserna blivit universella och tidlösa. Sättet som hon skapar berättelser och storytelling för alla sinnen är unikt. Det är inte bara berättelserna i sig, även musiktexterna vilka hon ofta skrev själv är geniala.”

Simon Spies

”Inspirationskälla nummer två i kronologisk ordning är Simon Spies, den danske superentreprenören som var med och byggde upp modern turismindustri i norden. Jag hade förmånen att få en klassisk guideutbildning i 'Spies-skolan' på Mallorca där många av Simons 'lärjungar' fortfarande predikade hans budskap och lärde ut 'upplevelse-kommunikation' kopplat till resebranschen. Simon vågade vara sig själv och ansåg att 'all pr var bra pr". Men det är framförallt hans förmåga att bygga företagskultur och stolthet bland sina medarbetare som inspirerat mig. Än i dag möter jag många Spies-medarbetare som med stolthet berättar om de gyllene åren och om varumärket Spies. Employer branding långt innan begreppet myntades, med andra ord.”

Jan Stenbeck

Foto: Foto: Jeppe Wikström/PRESSENS BILD.

”Till sist och lite mer i närtid hittar jag inspiration från Jan Stenbeck. Visserligen började han inte med två tomma fickor, men hans förmåga att ändå våga satsa gång på gång med nya affärsidéer och därmed riskera mycket av det han hade är inspirerande. Han utmanade och gjorde skillnad, och stod upp för det han ansåg vara rätt. Jan Stenbeck såg möjligheter där andra inte såg dem, något som vi alla skulle behöva inspireras av lite oftare.”

LÄS FLER BRANSCHPROFILER BERÄTTA OM SINA INSPIRATIONSKÄLLOR:

 

 

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Xperience Group

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.