Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Event/sponsring

OS-stjärnorna torkar sig med SCA

Publicerad: 20 Februari 2014, 08:55
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:47

Hellner, Kalla och Northug – alla torkar de sig med SCA:s storsäljare Tork, som är en av leverantörerna till OS. Genom att synas under OS hoppas SCA på att stärka varumärket.


Ämnen i artikeln:

SCA

SCA är en av de officiella leverantörerna till OS i Sochi. Företagets varumärke Tork finns på flygplatsen, restauranger och offentliga toaletter. Dessutom används pappret av olympierna.

Trots att Tork, som är SCA:s storsäljare med en försäljning på 11-12 miljarder kronor per år, så är SCA:s varumärke mindre känt.

Det hoppas man nu att ändra på.

– Om du frågar folk på stan så är medvetandegraden om SCA inte så stor. OS är ett led i att öka den. Inte bara 2500 olympier exponeras för vårt varumärke, utan också flera hundratusen åskådare, säger Boo Ehlin, chef för medierelationer och digital kommunikation på SCA, till Dagens Media.

Enligt Boo Ehlin är Tork världsledande inom segmentet ”away from home”, vilket bland annat omfattar toalettpapper och handdukar till offentliga platser. På alla sina marknader är varumärket antingen marknadsledare eller tvåa.

– OS är en oerhörd möjlighet att visa upp varumärket och nyttan med det. Att vi får komma in under OS är ett betyg på att vi har bra produkter och gör ett bra jobb.

Nästa större event för SCA blir Volvo Ocean Race, där man ska delta med en helt kvinnlig besättning. SCA:s varumärke ska exponeras på båtens segel och synas i paviljonger vid alla stop overs.

– En helt kvinnlig besättning anses kanske lite udda, men 80 procent av våra kunder är kvinnor. Bland annat mycket tack vare vårt varumärke Libresse.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

SCA

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev