Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Event/sponsring

Omsättningen för sponsring och event: 13,5 miljarder kronor

Publicerad: 28 April 2015, 10:53
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:03

2014 blev ett starkt år för sponsring- och eventbranschen.


Ämnen i artikeln:

Sponsrings Eventföreningen

Förra året omsatte svensk sponsring 6,7 miljarder kronor. Det är en ökning på 2,3 procent jämfört med 2013.

Events ökade i sin tur med 6,3 procent jämfört med 2013 vilket gör att omsättningen landar på knappt 6,8 miljarder kronor.

Det visar siffror från IRM (Institutet för reklam- och mediestatistik) och Sponsrings & eventföreningen.

Sammantaget uppgick sponsringsintäkterna till 10 procent av de totala reklaminvesteringarna 2014.

Mest pengar, tre fjärdelar, dras in av idrottsorganisationerna.

Tillväxten för idrottssponsringen uppgick till ungefär fyra procent 2013.

Nytt för i år är att rapporten också visar utvecklingen för sponsring i fem regioner. Totalt är 60 procent av sponsringsintäkterna regionala jämfört med 40 procent av medieinvesteringarna.

Eventintäkterna delas i sin tur upp i eventmarknadsföring och företagsinterna event.

Under 2014 gick det bäst för företagsinterna event. Totalt ökade tillväxten med 17 procent jämfört med 2013.

Eventmarknadsföringen minskade dock något jämfört med året innan.

– Vi har sett under en längre tid att sponsring och event utvecklas positivt samt att de också växer snabbare än övrig marknadskommunikation. Det är vår bedömning att denna trend kommer fortsätta, säger IRM:s vd Madeleine Thor i ett pressmeddelande.

Niklas Birgetz är vd på Sponsrings & eventföreningen.

– Det är historiskt, var tionde reklamkrona tillfaller nu sponsring. Det här är ett styrkebesked för vår bransch och bekräftar vår starka position hos företagen runt om i Sverige, säger han i pressmeddelandet.

Dante Thomsen

Ämnen i artikeln:

Sponsrings Eventföreningen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.