Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag06.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Event/sponsring

Occasion anställer och fördubblar omsättningen

Publicerad: 22 December 2010, 05:21
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:27

Eventbyrån Occasion fördubblar omsättningen och anställer nyckelpersoner från IBM och huvudkonkurrenten Rewir.


Occasion har haft ett expansivt 2010 efter lågkonjunktursvackan. Företagsevent-byrån har inlett nio långsiktiga samarbeten, varav flera på tre år. Bland de nya kunderna finns Aftonbladet och Sandvik.

– Vår bransch arbetar ofta ganska kortsiktigt med enskilda events, men sedan ett par år satsar vi istället på större, långsiktiga kontrakt vilket börjar betala sig, säger Occasions grundare Mattias Trotzig.

Byrån har nästan fördubblat omsättningen till 43 miljoner kronor i år och vänder fjolårets miljonförlust till en vinst på 2,5 miljoner kronor. Nästa år räknar byrån med minst 75 miljoner i omsättning.

– Målet är att bli ledande inom strategiska corporate-event i Norden inom tre år, säger Mattias Trotzig, som har ansvar för Occasions affärsutveckling och expansion.

Han har precis lämnat över rollen som eventchef till Marie Lasota. Hon var tidigare eventchef på svenska IBM.

En annan nyckelrekrytering är byråns nya creative director Eva Ruttkay. Hon kommer närmast från huvudkonkurrenten Bodén & Co/Rewir där hon var projektledare och innehållsproducent.

Byrån har i dag 20 medarbetare, men siktar på att anställa minst fem till nästa år. Bland annat söker Eva Ruttkay en ad och en copy till sitt team som ska dramatisera Occasions eventkoncept.

– Eftersom vi har fått in flera stora, tunga kunder på senare tid behöver vi stärka upp både vår strategiska och kreativa kompetens, säger Mattias Trotzig.

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.