Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Event/sponsring

Oatly ny huvudsponsor – nu blir Way Out West mjölkfritt

Efter köttförbudet inför Way Out West mjölkstopp i sommar.


Publicerad 2015-06-02 06:11
Uppdaterad 2015-12-06 11:58

Ämnen i artikeln:

Oatly

Dela artikeln:

För tre år sedan orsakade Way Out Wests beslut att förbjuda försäljningen av kött på festivalområdet stor uppståndelse.

Inför årets festival tar festivalen matrestriktionerna ett steg längre, och säger nej till de flesta mjölkprodukter.

Precis som med köttförbudet, är mjölkstoppet ett led i Way Out Wests strävan att lämna så små avtryck på klimatet som möjligt.

– Festivalen är mycket mer än musik – mat, dryck, film, platsen, inramningen – det är avgörande. Man vill skapa en helhetskänsla, lämna positiva avtryck och minimera de negativa, och där är miljön en aspekt, säger Patrick Fredriksson, festivalansvarig på Luger och en av Way Out Wests grundare, till DN.

Enligt honom kommer inte riktigt alla mjölkprodukter att försvinna, men det blir till exempel ingen komjölk till kaffet.

Istället erbjuds havremjölk tillsammans med Way Out Wests nya huvudsponsor Oatly, som har inspirerat beslutet att bli en mjölkfri festival enligt Patrick Fredriksson.

– Ja, absolut, det är inte cyniskt att säga. Det finns en kraftig inspiration därifrån. Vi började samarbeta efter att vi blivit en vegetarisk festival, de blev också inspirerade av den rockaden. Det är inget vi sticker under stol med, säger han.

Dagens Media söker Oatly för en kommentar till mjölkstoppet.

2012, när Way Out Wests köttförbud just genomförts, uppstod ett storbråk mellan festivalens arrangörer och kvällstidningen GT, sedan GT bjudit besökarna på köttbullar och prinskorvar utanför festivalentrén.

Festivalens dåvarande pr-chef kallade GT:s köttservering för ett "smaklöst marknadsföringsjippo", medan GT:s dåvarande chefredaktör Frida Boisen beskrev "Kötthjälpen" som ett skämt som inte skulle ses som ett ställningstagande.

Huruvida GT kommer att servera komjölk utanför festivalområdet i sommar återstår att se. Den nya chefredaktören Sofia Dahlström har dock flaggat för att det blir färre kampanjer under hennes ledning än under Frida Boisens.

– En väl genomförd kampanj kan vara bra och hör till kvällstidningen, men det kanske inte blir lika många kampanjer framöver, sade hon nyligen i en intervju med Dagens Media.

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.