Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Event/sponsring

Ny sponsor till Hammarby - med huliganklausul

Publicerad: 8 september 2010, 07:59
Uppdaterad: 6 december 2015, 15:39

Hammarby förlorar Nike, men knyter till sig klädmärket Kappa. Med i avtalet finns en speciell huliganklausul.


Kappa, som tidigare legat i tvist med Hammarby, meddelar nu att de inleder ett samarbete med det krisdrabbade fotbollslaget.

Det italienska märket ska göra lagets match-, tränings- och supporterkläder och omfattar hela verksamheten.

– Vi har haft ett tidigare samarbete, men det mynnade ut i en rättslig process. Sen har vi under den tiden funnit en dialog för att hitta någonting positivt. Nu har det lett till någonting positivt, så man kan lägga processen vid sidan och se ljust på framtiden, säger Rickard Skoog, key account manager Kappa Sverige till Dagensmedia.se.

Det har varit turbulent kring Hammarby den senaste tiden. Bland annat har tränaren Mikael Borgqvist avgått efter hot, samtidigt som vd:n och flera styrelsemedlemmar hoppat av eller tvingats bort.

Hur ser ni på senaste tidens turbulens?

– Den bollen är egentligen Hammarbys, de får svara på det. Det är klart att vi inte önskar att de har det jobbigt med ekonomi och hela den biten, men jag sitter inte inne på den informationen. Vi är glada för att hitta ett samarbete, eftersom vi tidigare haft ett bra samarbete.

Vissa sponsorer har en speciell huligansklausul, har ni det också?

– Vi ser ju vad som händer runt om i världen med fotbollen. Men utan att gå in på detaljer, så visst finns det med att vi vill ha det på ett sportsligt sätt.

Avtalet sträcker sig över fyra år.

– Vi är i fullfart med att få ordning på produktion med just Hammarbys produkter. Det ska bli fantastiskt kul att börja om på den banan. Det är någonting som vi har märkt att supportrarna har saknat från oss, att ha unika kläder och produkter. Man har inte kunnat identifiera sig med hammarby med en viss typ av produkt, säger Rickard Skoog.

Samtidigt bryts samarbetet mellan Hammarby och den tidigare sponsor Nike.

Ardalan Samimi

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev