Nu får Norrbotten ett eget Media Week

2015-12-16 15:14  
Några av personerna bakom Norrbotten Media Week: Oskar Norberg Lundmark, Yours, Caroline Sundvall, Vinter, Robin Lindquist, å:t kotyr, Ronny Olovsson, Vinter, Helena Eriksson, Vinter. Foto: Viveka Österman

Det ”bubblar och sjuder” i den norrländska kreativitetsbranschen, om man får tro Vinters pr-strateg Ronny Olovsson. I februari får Norrbotten sitt eget Media Week.

– Vi vill skapa en årlig eventvecka för de kreativa näringarna här i norr och Sverige i stort, säger Ronny Olovsson till Dagens Media och fortsätter:

– Vi vill bygga en SXSW i miniatyr som Luleås vänort Austin. Vi har förutom de kreativa byråerna med oss musiken via BD Pop och filmen via Filmpool Nord. Nationellt är Komm bland många andra med. Och det blir en vecka av seminarier och föredrag den 8-14 februari.

Några som är klara för Norrbotten Media Week i Luleå och Piteå är Facebooks Europa-chef Clive Ryan, Ron Lynch och Kim Taylor från Austin, Komms vd Jessica Bjurström och styrelseordförande David Orlic, Sedir Ajeenah från Garbergs, Martin Schibbye, Niklas Nordström och Sveriges Annonsörers vd Anders Ericson.

– Det blir ett skönt gäng, säger Ronny Olovsson.

Varför behövs ett norrländskt Media Week?

–  Regionalt här i norr vill vi lyfta fram allt det som händer här självklart, med allt från de kreativa tankar som skapade Icehotel, Icemusic och Tree hotel bland många andra saker. Kreativitet är inte geografiskt förankrat enbart i huvudstaden, tvärtom. Sedan tycker vi att det är kul att Facebook valde Luleå av alla städer utanför USA och då kanske fler kan välja oss.

Hur mår de kreativa näringarna i Norrbotten?

– Det bubblar och sjuder… Det är många som mig som gjort en resa i Stockholm och som valt att flytta upp igen och nya byråer som växer och frodas. Lite nybyggaranda i en sektor som växer med nya möjligheter. Sedan är det ju bredare än vi byråer, vi har kreativa näringar med stor bredd här i norr som växer fram… Inom musik, film och tjänstedesign. Och digitala start ups.

Vilka är era största utmaningar?

– Jante. Att inte begränsa oss själva, att inse att världens nästa stora grej mycket väl kan födas över en kaffe och en räkmacka på Café Metropol på Kungsgatan i Luleå.

Har det hela någon koppling till Stockholm Media Week?

– Inte organisatoriskt på något sätt, men i tanken finns det väl likheter. De är välkomna att hälsa på oss så kanske vi kan hitta ett samarbete till kommande års eventveckor.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt