Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Event/sponsring

Norska pengar räddar Arena Group

Publicerad: 23 September 2009, 08:51
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:13

Norska sport-marknadsföringsföretaget Arena Group har köpt det svenska företaget med samma namn.


I och med förvärvet får norska Arena Group sponsringsrättigheterna till Svenska tennisförbundet och Idrottsgalan.

Förhandlingar pågår även med Scandinavian Masters, som svenska Arena Group jobbade med innan företaget blev uppköpt.

Köpet innebär att svenska Arena Group International blir Arena Group AB. Före detta tennisproffset Mikael Tillström, tidigare key account manager, är Sverigechef i det nya bolaget.

– Det är en ren tillfällighet att vi har samma namn. Norska Arena Group är nystartat. När de planerade verksamhet i Sverige upptäckte de att vi fanns och sökte samarbete med våra ägare, säger Mikael Tillström.

Ägarna ville inte samarbeta, men var desto mer intresserade av att sälja bolaget, som backat rejält i lågkonjunkturen. Bolaget har gått från tio till två medarbetare på ett drygt år, och var nedläggningshotat.

– Ägarna har sett Arena Group gå från ett stort företag, med rättigheter som Ishockeyförbundet, Handbollsförbundet och Skidförbundet, till ett litet bolag. Det var en stökig period med folk som slutade och fick sluta, och förändringar i ledarskap med en tillförordnad vd som försvann fort. När finanskrisen startade drog alla åt kranarna och det blev svårt att sälja. Men nu har det lättat betänkligt, säger Mikael Tillström.

Nu är ambitionen att växa i både Norge och Sverige på sikt, både inom sponsringsrättigheter och hospitalityuppdrag.

– Norska Arena Group sysslar även med strategisk rådgivning om sponsring, men den marknaden är tuffare i Sverige. Vi har kommit längre och det finns fler aktörer. I Sverige inriktar vi oss på försäljning och aktivering av rättigheter.

Norska Arena Group ägs av investmentbolag Rosenlund tillsammans med privata investerare. Nyligen köpte företaget ett eventbolag, Arena Event, för att kunna göra egna event kring sponsringsrättigheterna.

– Det är en trygghet att ha blivit uppköpt av ett nystartat företag. De satsar och har långsiktiga planer på tillväxt även i Sverige, antingen organiskt eller genom uppköp, säger Mikael Tillström, som tror att Arena Group har mellan sex och åtta medarbetare i Sverige nästa år.

– Det finns väldigt många rättighetsinnehavare som behöver hjälp.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.