Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Event/sponsring

Nöjesguiden öppnar Way Out West-hotell med Rica

Under Way Out West-festivalen i augusti tar Nöjesguiden över Rica Hotel No.25 i Göteborg. Målet är att samarbetet ska stärka parternas respektive varumärken.

Dante Thomsen


Publicerad: 29 Maj 2013, 03:29
Uppdaterad: 06 December 2015, 13:44

Ämnen i artikeln:

Nöjesguiden

Trots att Rica Hotels är Skandinaviens största privatägda hotellkedja har bolaget hittills hållt en låg profil i Sverige. Det är något som Rica Hotels varumärkes- och pr-chef Lotta Björkman hoppas ändra på i och med det nya samarbetet med Nöjesguiden.

– Det här känns superspännande. Rica är ett jättestort varumärke i Norge men här i Sverige är vi ganska okända och anonyma. Nu vi vill sätta Rica på kartan och tala om att vi finns och då är Nöjesguiden en bra partner, säger hon till Dagens Media.

Samarbetet innebär dels att Nöjesguidens redaktion kommer att bo på Rica Hotel No. 25 under Way Out West. Nöjesguiden kommer också att erbjuda en stor del av hotellets rum via sin webshop.

Dessutom planerar hotellet och Nöjesguiden att anordna en rad aktiviteter under festivaldagarna.

Faje Gani är vd på Nöjesguiden och den som kläckte idén. Han berättar att embryot till Way Out West-hotellet, som döpts till "Nöjesguiden hos Rica No.25" föddes i samband med att Nöjesguidens redaktion i höstas flyttade in på hotell Scandic Malmen i centrala Stockholm.

– Vi hade den lägenheten i fyra månader och sedan dess har vi velat utveckla idén och här är vi nu. För oss är detta ett naturligt steg som har stor potential att bli långsiktigt. Festivaltider är viktiga för vår målgrupp och att närvara under den största stadsfestivalen i vårt upptagningsområde är perfekt för Nöjesguidens varumärke.

Hur ska samarbetet stärka Ricas varumärke?

– På många olika sätt. Rica är ett ganska anonymt varumärke i Sverige och de behöver hjälp att synas. Dels hjälper vi dem att bredda målgruppen och dels hjälper vi dem att stärka Rica No.25 på lokalmarknaden så att det kan bli en naturlig mötesplats.

För Rica Hotels är målet att visa att hotellkedjan, som har hotell i Stockholm, Göteborg och Malmö, är duktiga på upplevelser i storstadsmiljö.

– Vi har fantastiska hotell i centrala lägen medan Nöjesguiden är jätteduktiga på att guida i de här miljöerna. Det var det vi gick igång på. Det här är ett riktigt roligt samarbete som jag hoppas ska leda till en riktigt schysst uppevelse för alla som är där. Både musikmässigt och matmässigt, säger Lotta Björkman.

I går skrev vi om er ätbara kampanj som ni gör tillsammans med Pool, har ni en uttänkt strategi att göra lite mer annorlunda marknadsföring?

– Är man liten får man ta för sig ordentligt. Jag tycker att det är en superspännande grej att man kan göra sådana här samarbeten ihop. I modeindustrin är det vanligt att partners går ihop för att få till en bra upplevelse och här är det samma tänk.

Hur ser uppgörelsen ut rent ekonomiskt?

– Det är mellan oss och Nöjesguiden.

Kommer du själv att vara på plats på Way Out West?

– Ja jag kommer att vara där under de här dagarna och vi ska se till att besökarna får en ruskigt bra frukost och att det händer lite trevliga saker på eftermiddagen.

Way Out West går av stapeln den 8-10 augusti.

Ämnen i artikeln:

Nöjesguiden

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.