Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag10.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Event/sponsring

Niklas Birgetz lämnar Sponsrings & Eventföreningen

Publicerad: 5 Maj 2017, 12:03
Uppdaterad: 18 Augusti 2017, 08:19

Niklas Birgetz. Foto: Janne Naess

Sponsrings & Eventföreningens vd Niklas Birgetz lämnar sin roll efter fem år. "Jag känner att vi har nått alla mål, och dessutom aldrig haft bättre ekonomi och fler medlemmar än nu. Därför ser jag det här som en perfekt tid att lämna", säger han till Dagens Media.


Ämnen i artikeln:

Sponsrings EventföreningenSkandia

Niklas Birgertz har varit aktiv i Sponsrings & Eventföreningen i nio år, först fyra år som styrelseledamot och sedan fem år som vd.

– När jag tog tjänsten lovade jag sitta i tre till fem år. Nu känner jag mig så pass nöjd med de fem åren jag har suttit – jag har hunnit arrangera 250 seminarium, utbildningar och aktiviteter, och skrivit 50 krönikor. Dessutom gjorde jag mitt femte Gyllene Hjulet precis, som dessutom var Gyllene Hjulets 20-årsjubiléum. Jag känner att vi har nått alla mål, och dessutom aldrig haft bättre ekonomi och fler medlemmar än nu. Därför ser jag det här som en perfekt tid att lämna och istället hitta på något nytt och spännande, säger Niklas Birgetz till Dagens Media.

Niklas Birgetz kommer vara kvar på Sponsrings & Eventföreningen tills i augusti, men processen med att hitta en ny person till vd-rollen har redan inletts. Dessutom söker man en ny kommunikationsansvarig.

Vad han själv ska göra härnäst är ännu inte klart, men önskemålet är att landa på en roll inom socialt ansvarstagande.

– Jag var nyligen på IEG-konferensen i Chicago, och där blev det extremt tydlig att alla stora, globala företag tar tydligare socialt ansvar idag – oavsett om det handlar om miljö eller att engagera sig i sociala organisationer så gör man det på något sätt. Speciellt "Trumpeffekten" har fått människor att vilja engagera sig ännu mer för de som har det svårt. Där presenterades även en intressant undersökning som visade att 85 procent av alla millenials anser att företaget har en skyldighet att hjälpa till att lösa sociala problem i samhället. Drömmen är att få jobba i en roll där jag kan få utveckla den delen, exakt vart det blir spelar mindre roll.  

Niklas Birgetz började jobba hos Skandia 1999 och hade en rad olika ansvarsområden. Innan han fick vd-rollen hos Sponsrings & Eventföreningen hade han tjänsten som sponsor- och eventchef och chef för Skandia Idéer för livet.

– Jag älskar verkligen den här branschen, och har levt i den under ett långt tag nu. Jag tycker att kraften som finns i intresse- och upplevelsebaserad kommunikation är fantastisk, och dessutom ser vi att den kraften bara växer allt mer, säger han och fortsätter:

– Den digitala utvecklingen utgör dessutom en bra drivkraft för att sprida upplevelser världen över. Den digitala eran ökar faktiskt behovet av att fysiskt mötas och uppleva tillsammans – vår närvaro på Facebook och andra sociala medier går ju till stor del ut på att dela med sig av vart man är och vad man gör.

Dagens Media berättade i förra veckan att sponsringsinvesteringarna 2016 nådde ytterligare ett nytt all-time-high.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.