Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Event/sponsring

Nikes VM-fiasko

Publicerad: 30 Juni 2010, 11:17
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:45

Inte en enda av stjärnorna i reklamfilmen gick vidare till kvartsfinal. "En prestigeförlust", säger sponsringsexperten Daniel Björklund på JJP.


Ämnen i artikeln:

AdidasNikeFotbolls-VM

Nike satsade stenhårt inför fotbolls-VM i Sydafrika med tre minuter långa reklamfilmen ”Write the future”, regisserad av stjärnregissören Alejandro G Inarritu.

I filmen deltar de Nikesponsrade storstjärnorna Cristiano Ronaldo, Wayne Rooney, Ronaldinho, Fabio Cannavaro, Didier Drogba och Franck Ribéry.

Men redan innan kvartsfinalerna har inletts har samtliga av Nikes reklamstjärnor åkt ur VM.

Sist ut var Ronaldo, vars lag Portugal förlorade gårdagens åttondelsfinal mot Spanien. Brasilienspelaren Ronaldinho var inte ens uttagen i VM-truppen.

– Självklart tappar Nike en uppsida pr- och sponsringsmässigt av att stjärnorna försvinner tidigt, även om de redan tjänat igen reklaminvesteringen genom den enorma spridning som reklamfilmen fått viralt. Det är alltid bättre för sponsorn när stjärnorna går hela vägen, säger Daniel Björklund, senior adviser på sponsringsbyrån JJP.

Nikes stjärnfall är inte minst en prestigeförlust gentemot ärkerivalen, och fotbolls-VM:s officiella sponsor, Adidas.

Adidas tog i sin tur det säkra före det osäkra och har med Adidas-sponsrade spelare från samtliga VM-lag i sin reklamfilm.

– Det är intressant att se skillnaden. Officiella sponsorn Adidas gör en bred kampanj medan Nike, som inte får nämna VM i reklamen, har en väldigt utstuderad VM-strategi. Nikes skor har signalfärgen orange för att nå fram till tv-tittarna bland alla Adidasloggor på arenan, säger Daniel Björklund.

Dagensmedia.se har sökt Nikes marknadschef Ninni Lindertz.

<object width="560" height="340"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/idLG6jh23yE&hl=sv_SE&fs=1&"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/idLG6jh23yE&hl=sv_SE&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="560" height="340"></embed></object>

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

AdidasNikeFotbolls-VM

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev