"Nike vann på att stå bakom Tiger"

Golfbranschen har förlorat miljarder på fixstjärnan Tiger Woods sexskandaler. Men Nike tjänade på att stå bakom golfstjärnan.

Enligt en undersökning från en amerikansk handelshögskola tappade Nike 105 000 golfbollskunder under halvåret efter att Tiger Woods otrohetsaffärer blev offentliga.

Trots det är undersökningens slutsats att Nike tjänade på att fortsätta att stötta golfstjärnan.

Att ha avbrutit sponsorskapet skulle ha kostat bolaget 1,6 miljarder dollar, skriver AdAge som har tagit del av undersökningen, som genomförts vid Carnegie Mellon University's Tepper School of Business.

Tiger Woods kraft att attrahera kunder till sponsorernas produkter stukades av otrohetsaffärerna och den efterföljande skilsmässan från Elin Nordegren, men den försvann inte helt, enligt upphovsmakarna till undersökningen.

Men golfbranschen som helhet har drabbats hårt av skandalerna kring sportens starkast lysande stjärna. Totalt har golfutrustningsföretagen förlorat 7,5 miljarder dollar i intäkter till följd av att besvikna Woods-fans helt har slutat att spela golf.

Efter att Tiger Woods otrohetsaffärer uppdagades för ett drygt år sedan valde företag som Gatorade, Gillette och Accenture att avsluta sina sponsorskap.

Huruvida även dessa skulle ha tjänat på att stå bakom golfaren är inte lika självklart.

Undersökningen omfattar Nikes försäljning av golfbollar, som ökat kraftigt sedan sponsringen av Tiger Woods inleddes år 2000. Golfbollarna är kopplade till Woods prestationer på golfbanan, medan bland annat Gillette och Accenture associationer handlade om Tiger Woods som bra förebild, något som försvann i och med skandalerna.  

Publicerad 2010-12-03 08.18Uppdaterad 2015-12-06 15.29

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: