Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Event/sponsring

Nike dumpar Maria Sjarapova efter dopingskandalen

Publicerad: 8 Mars 2016, 07:32
Uppdaterad: 8 Mars 2016, 16:29

Sportmärket Nike väljer att avbryta samarbetet med tennisstjärnan Maria Sjarapova efter att hon testats positivt för dopning. Avtalet uppges vara värt 70 miljoner dollar, eller nästan 600 miljoner kronor.


Ämnen i artikeln:

Nike

Under en presskonferens i Los Angeles erkände den ryska stjärnan att hon under tio års tid använt meldonium, samma substans som den svenska friidrottstjärnan Abeba Aregawi testats positivt för.

Enligt Sjarapova visste hon inte om att meldonium blev otillåtet vid årsskiftet.

– Jag tar fullt ansvar efter ett stort misstag och ber om ursäkt. Jag har svikit mina fans och jag har svikit min sport som jag älskar så djupt, sade hon på presskonferensen.

Maria Sjarapova testades positivt vid Australian Open i januari i år.

– Jag vill inte sluta min karriär på det här viset och hoppas på en andra chans, sade hon.

Den ryska stjärnan har länge varit en av tennisvärldens fixstjärnor. En av hennes sponsorer, amerikanska Nike, har reagerat starkt på dopingavslöjandet – och väljer nu att avsluta samarbetet.

– Vi är ledsna och överraskade över nyheterna om Maria Sjarapova. Vi har beslutat att avbryta vårt samarbete med Maria under den tid som utredningen pågår, säger företrädare för Nike i ett uttalande.

Maria Sjarapova har länge haft ett djupt samarbete med Nike, som har en hel kollektion kopplad till hennes namn. Det nuvarande avtalet med Nike löper över åtta år och uppges, enligt CNN Money, vara värt 70 miljoner dollar, eller nästan 600 miljoner kronor.

I en intervju med CNN i augusti berättade Sjarapova att hon varit partner till Nike sedan 11 års ålder.

– Jag kom från att ha klippt av mina t-shirts, och rullat upp mina shorts, eftersom det inte fanns några juniorkläder på den tiden, till att nu ha möjlighet att designa min ”on-court”-look ihop med Nike, sade hon.

Sjarapova-skandalen är Nikes andra pr-problem på kort tid. Förra månaden avbröt sportföretaget samarbetete med boxningsstjärnan Manny Pacquiao efter att han gjort homofobiska uttalanden.

Enligt danska nyhetsbyrån Ritzau bryter nu även det schweiziska klockmärket Tag Heuer sitt samarbete med tennisstjärnan. Även det tyska bilföretaget Porsche bryter med Maria Sjarapova uppger nyhetsbyrån AFP.

Kolla in en av Nikes reklamfilmer med Maria Sjarapova, från 2006:

 

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Nike

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.