Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Event/sponsring

Minnesota vände uppåt

Eventbyrån Minnesotas ökade omsättningen under 2014.


Publicerad 2015-08-06 07:49
Uppdaterad 2015-12-06 11:55

Ämnen i artikeln:

Minnesota

Dela artikeln:

Efter ett tufft 2013 vände vände Minnesota uppåt igen under 2014.

Omsättningen för Minnesota ökade med drygt 15 miljoner kronor jämfört med 2013, till 67,4 miljoner kronor.

Rörelseresultatet förbättrades från blygsamma 49 000 kronor 2013 till 254 000 kronor 2014.

– 2014 var en klar förbättring jämfört med 2012 och 2013 som var sega år. Förbättringen beror till stor del på att vi växte med befintliga kunder, och kunde göra starka rekryteringar och satsningar som innebär att 2015 blir ännu bättre, säger Minnesotas vd Andy Pimmeshofer till Dagens Media.

– Vi är nu ett riktigt starkt team vilket ger resultat i de upphandlingar vi är med i, vi är mer framgångsrika igen, fortsätter han.

Andy Pimmeshofer räknar med ett ännu bättre bokslut för 2015.

– Om 2014 var året då vi ökade omsättningen, blir 2015 snarare året då vi stärker vår byråintäkt och vårt resultat. Jag tippar på att byråintäkten ökar med omkring 20 procent.

Enligt Andy Pimmeshofer blåser det även positiva vindar inom eventbranschen. Efterfrågan ökar kraftigt, samtidigt som fler aktörer ger sig in i segmentet.

– Konkurrensen är stenhård. För fem år sedan konkurrerade man bara inom branschen, men nu sysslar allt fler kommunikationsbyråer med event och prispressen är hård.

Minnesota ägs till 51 procent av Stampen Media Partner, som de senaste åren lidit av betydande ekonomiska problem till följd av stora bankskulder. I årsredovisningen för 2014 skriver Minnesota att det under 2015 pågår ett arbete att säkerställa finansiering för byrån efter att Stampens bankavtal löpte ut i juni.

Enligt Andy Pimmeshofer finns det i nuläget inga frågetecken kring finansieringen.

– Stampens nya koncernledning har gjort ett bra jobb och hanterat det utmanande läget. Nu är vi äntligen på g och kan satsa framåt istället för att hela tiden minska och dra ner på investeringar. Jag är inte orolig för finansieringen, vi känner oss bekväma och framåtlutade, säger han. 

LÄS ÄVEN:

 

 

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.