Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Event/sponsring

Ministrarna nobbar Guldägget

Publicerad: 14 April 2011, 09:01
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:14

Näringsminister Maud Olofsson och medieministern Lena Adelsohn Liljeroth ratar kvällens Guldäggsgala. Men alliansens spinndoktor Per Schlingmann – samt ett antal utländska dignitärer – kommer.


Ämnen i artikeln:

Sveriges kommunikationsbyråerJessica BjurströmKommGuldägget

Sveriges kommunikationsbyråer, Komm, för en ständig kamp för att få politikerna att få upp ögonen för reklamens, och kommunikationsindustrins, betydelse för samhällsekonomin.

Något som kan behövas. När Dagens Media i somras kartlade riksdagspolitikernas inställning till reklam framträdde ett tydligt reklamhat – och en omfattande okunskap om reklam.

Inför kvällens Guldäggsgala har arrangören Komm försökt få dit både kultur- och medieminister Lena Adelsohn Liljeroth och näringsministern Maud Olofsson.

– Vi har skickat inbjudan till dem, men de har så himla mycket att göra. De kommer inte ikväll, säger Guldäggsgeneralen Maja Siösteen.

Statsmakten representeras dock av Per Schlingmann, statssekreterare hos statsminister Fredrik Reinfeld, som själv har ett förflutet inom kommunikationsbranschen.

Utländska storheter inom reklambranschen som Bob Scarpelli, DDB Worldwide, Griffin Farley, BBH New York samt Susanne Tarkowski, som startat PR byrå i Libyen, kommer även till galan.

Ett antal profiler från näringslivet samt reklamköpare kommer även att närvara.

– Guldägget startades för 50 år sedan för att belöna modiga reklamköpare. Därför känns det extra relevant att bjuda in reklamköpare från de 50 år som har gått, och där har väldigt många tackat ja, säger Maja Siösteen och tillägger:

– Vi är skitnöjda med gästlistan.

Maja Siösteen, som gör sitt första år som Guldäggsgeneral, kan också glädjas åt riktigt bra biljettförsäljning. Strax över 1600 gäster väntas till galan.

– Biljetterna sålde slut bara sådär, utan att vi behövde sätta in någon extra stöt. Vi har fått skaka fram lite extra stolar till ikväll.

Kommer Guldägget att gå runt ekonomiskt i år?

– Jag vill inte kommentera ekonomin. Men vem som helst kan förstå att vi har lite mer intäkter, eftersom vi har fler gäster i år, men vi har även lite högre utgifter.

Vad kan gästerna ikväll vänta sig av den 50:e upplagan av Guldägget?

– Vi kommer att beröra 50-årsjubileet, men fokus kommer att ligga på pristagarna.

Profilerna på Guldäggets gästlista

Internationella gäster:

• Bob Scarpelli, DDB Worldwide.

• Griffin Farley, BBH New York.

• Susanne Tarkowski, som startat PR byrå i Libyen.

Politiker och näringslivsprofiler:

• Per Schlingmann, Moderaterna.

• Lars Göran Johansson, Svenskt Näringsliv.

• Anna Carrfors Bråkenhielm,  grundare Silverback och vd för Passion for business.

• Jessica Polfjärd, Moderaterna.

• Åsa Lundmark, Svenska Insitutet.

• Anna Settman, Aftonbladet.

• Micael Dahlén, Handelshögskolan.

• Bea Szenfeld, designer.

Modiga reklamköpare genom tiderna:

• Håkan Wrede som representerade Alkoholkommittén.

• Per Bergkrantz som representerade Systembolaget.

• Magnus Tegsved, Försvarsmakten.

• Magnus Wikner, ICA.

• Nils Larsson, Ikea.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.