Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag14.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Event/sponsring

Marknadsföring med små medel

Publicerad: 13 Augusti 2013, 05:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:38

I dag startar Stockholms Kulturfestival och ungdomsfestivalen We Are Sthlm. Att locka sponsorer till gratisfestivaler är en utmaning.


Stockholms Kulturfestival som hålls för åttonde året består av sex dagar med 500 programpunkter på 11 scener. Samtidigt hålls ungdomsfestivalen We Are Sthlm för fjortonde gången.

Festivalerna får ett grundbidrag från Stockholms stad i form av 19 miljoner kronor medan sponsorer och aktörer står för cirka 4 miljoner kronor.

Därtill kommer cirka 10 miljoner kronor i form av programrelaterade samarbeten med kulturinstitutioner och näringsliv.

Jämfört med exempelvis Stockholm Pride har man hört relativt lite om Stockholms Kulturfestival. Vad beror det på?

– Kulturfestivalen är en stadsfestival för alla. Som gratisfestival är vårt primära mål att skapa programinnehåll, medan vår varknadsföring sker med små resurser. Sakta men säkert ökar kännedomen om oss, säger Lisa Nilsson på pr-byrån Smallworld som är ansvariga för pr-arbetet för båda festivalerna.

En annan aspekt är att det tar tid att etablera sig som festival. För att bygga en varaktig festival gäller det att hitta partners och sponsorer som vill jobba långsiktigt.

– Under de första åren låg stor vikt vid att hitta programsamarbeten, först under senare år har man börjat jobba med traditionell sponsring.

Har det varit enkelt att få sponsorer och partners till festivalen?

– En utmaning för oss som gratisfestival är att vi inte kan erbjuda förmåner till partners och sponsorer i form av gratisbiljetter.

Sposorer till årets festivaler är Dagens Nyheter, Blocket, Taxi020, Vinyl107 och SBS Media Group, Scandic Sergel Plaza, Mediatec, Screenbolaget, Sanifix, Stheab och Club car.

Taxi020 är med för tredje året på raken. Dels bidrar man med pengar dels tillhandahåller man ett antal elbilar som erbjuder festivalbesökarna gratisskjuts inne på festivalområdet.

Taxi 020:s marknadschef och informationsansvarige Frederick Scholander anser att Stockholms kulturfestival är ett bra tillfälle att synas.

– Dels är Stockholms stad en stor kund till oss dels är hela Stockholm vår marknadsplats. Vi vill passa på att visa vårt miljöengagemang.

Helen Preutz

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.