Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Event/sponsring

Magic sponsrar Pirate Bayfest

Publicerad: 9 Augusti 2013, 14:10
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:38

I morgon firar fildelningssajten The Pirate Bay sitt tioårsjubileum. Festen finansieras helt genom crowdfunding.


Ämnen i artikeln:

The Pirate Bay

Crowdfundingplattformen Crowdculture har under en månads tid samlat ihop 200 000 kronor för att bekosta Pirate Bays tioårsjubileum.

– Det är väldigt roligt att en av de största lyckade kampanjerna för crowdfunding i Sverige hittills görs genom Crowdculture. Crowdfunding är bevisligen en finansieringsmodell som fungerar i stor skala även i Sverige, säger Max Valentin, vd på Fabel Kommunikation som står bakom Crowdculture.

Enligt Max Valentin är det en ovanligt att den här typen av projekt finansieras helt genom crowdfunding.

– Att Pirate Bay valt den här modellen beror på att crowdfunding och fildelning hör samman. De är barn av samma tid så att säga.

Utöver crowdfundingen har svenska dryckestillverkaren Magic valt att gå in med en stor summa och erbjuder genom sin Facebooksida gratis biljetter till 500 deltagare.

– Det är ett event som man inte kan missa. Målgruppsmässigt stämmer det väldigt bra. Vi vill se till så att folk kommer att kunna gå på festen samtidigt som vi får möjlighet att visa vår produkt, säger Thomas HR Lind, general operations manager på Magic.

Hade ni några tankar på att det skulle vara kontroversiellt att sponsra The Pirate Bay?

– Ja, den tanken har slagit mig. Men saker och ting har förändrats. I dag ser jag inte Pirate Bay som mycket annorlunda än andra sociala nätverk som Facebook och Youtube.

Ytterligare en anonym donation på motsvarande 70 000 kronor har kommit in till projektet i den digitala valutan Bitcoin.

Helen Preutz


Ämnen i artikeln:

The Pirate Bay

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev